Informe 2022

Els repetidors de quart d’ESO baixen a Barcelona i els graduats augmenten fins al 94%

A1-158658853.JPG

A1-158658853.JPG / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

La repetició escolar a quart d’ESO a la ciutat de Barcelona es va reduir en 3,8 punts entre els cursos 2017-2018 i 2021-2022. Mentre que el nombre de graduats de quart d’ESO al curs 2015-2016 va ser del 88,8%, en l’actualitat és del 93,9%. Així consta a l’informe d’Oportunitats educatives a Barcelona 2022, elaborat per l’Institut Metròpoli per encàrrec de l’ajuntament de la capital catalana.

L’anàlisi, que aquest any arriba a la quarta edició, també reflecteix que continuen existint desigualtats segons l’estatus socioeconòmic de l’alumnat i que els estudiants de nacionalitat estrangera, nois i escolaritzats en centres públics són els que obtenen pitjors resultats en termes de repetició i de graduació.

La investigació apunta, d’una banda, la tendència a la baixa de l’abandonament escolar prematur a la ciutat (-1,6 punts percentuals en els últims cursos) i també reflecteix el creixement de la matrícula en batxillerat i especialment en formació professional a Barcelona durant l’última dècada.

Així, segons l’informe, entre els anys 2011 i 2021, la matrícula de batxillerat va créixer un 10,7%, la dels cicles formatius de grau mitjà, un 14,1% i la dels cicles formatius de grau superior, un 19,9%.

Capital metropolitana de l’FP

Indica també que, en tots els casos, hi va haver més creixement al sector públic que al privat i també posa en relleu que Barcelona actua com la capital metropolitana de l’FP, ja que acull un percentatge molt elevat d’alumnat no resident a la ciutat.

L’anàlisi revela també que la segregació escolar per raons socioeconòmiques s’ha reduït en els últims sis anys en un 23% en el primer curs d’educació infantil, en un 15,9% a primer de primària i en un 26,4% a primer d’ESO a la ciutat de Barcelona.

Segons el text, en els últims anys és quan més ha baixat la segregació escolar a causa de l’increment de la detecció d’alumnat amb necessitats educatives, que entre 2018 i 2022 s’ha triplicat, i la distribució més equitativa dels estudiants entre les escoles públiques i les concertades.

Més oferta pública

Un altre dels factors que ha contribuït a reduir l’índex de segregació escolar és l’augment de l’oferta pública d’educació infantil de segon cicle, de primària, d’ESO i d’FP, així com l’oferta de les escoles d’educació infantil municipals i dels espais de criança.

Notícies relacionades

L’informe també revela que, per primera vegada, el nombre de nens entre 0 i 2 anys matriculats a les escoles bressol públiques és superior al de les privades.

No obstant, l’estudi assenyala la persistència d’algunes desigualtats socioeducatives, per aquesta raó els autors de la investigació apunten la necessitat de consolidar el compromís a la ciutat en favor de la igualtat d’oportunitats, l’equitat educativa, la inclusió per a tothom i la lluita contra la segregació escolar.