En una sentència
El Suprem eleva les indemnitzacions als familiars de les víctimes de l’accident de Germanwings
La jutge fixa indemnitzacions d’1,4 milions per a les víctimes de l’accident aeri
Víctimes de l’accident demanden Lufthansa per negligència
El Tribunal Suprem ha elevat la quantia de les indemnitzacions que cobraran 14 familiars de diversos morts en l’accident aeri en el qual, el 24 de març del 2015, van morir 150 persones a l’estavellar el copilot intencionadament un avió de la companyia aèria Germanwings als Alps francesos.
La Sala Civil estima el recurs extraordinari per infracció processal interposat per aquestes 14 famílies en què al·legaven, entre altres motius, que l’Audiència Provincial de Barcelona havia vulnerat el principi de total indemnitat del perjudicat a l’utilitzar la llei sobre responsabilitat civil i assegurança en la circulació de vehicles a motor de la llei 35/2015 per fixar la quantia de les indemnitzacions. Els familiars argumentaven que aquestes quantitats eren arbitràries i injustificadament reduïdes.
Com a criteri orientatiu, la sentència recorreguda va utilitzar l’esmentat barem i va aplicar el 25% previst per a la concurrència de circumstàncies excepcionals i un increment addicional d’un 20% en els supòsits en què la víctima del sinistre convisqués amb els perjudicats i d’un 10% en els casos en què no es constatés aquesta convivència.
Exigu percentatge
La sentència explica que la utilització d’aquest barem no és, per si mateix, contrari al principi d’indemnitat del perjudicat, però remarca que el percentatge d’increment aplicat respecte de les quanties que resultarien de la seva aplicació, sí que vulnera el principi de total indemnitat del perjudicat denunciat en el seu recurs per les famílies, i l’eleva al 50%.
En aquest cas «l’exigu del percentatge d’increment de la indemnització respecte de la quantia que resultaria de l’aplicació del barem de la llei sobre responsabilitat civil i assegurança en la circulació de vehicles a motor, a la redacció donada per la llei 35/2015, de 22 de setembre, (20% en uns casos i 10% en altres), suposa una desproporció contrària al principi d’indemnitat del perjudicat».
Afegeix que un percentatge tan exigu d’increment de la indemnització, respecte de la qual resulta de l’aplicació de l’esmentat barem, suposa que «aquesta indemnització amb prou feines es diferencia de la que seria procedent concedir en un supòsit d’accident de circulació de vehicles de motor. No es rescabala, per tant, el dol patològic propi de la pèrdua d’un ésser estimat en un sinistre d’aquestes característiques, de caràcter catastròfic i connotat de circumstàncies extremadament doloroses, més encara en un cas com el d’aquest litigi, ja que el sinistre no va ser accidental, sinó que es va deure a l’acció deliberada d’un dels membres de la tripulació».
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Els interessos no ho són tot Aquesta és l’edat límit per demanar una hipoteca a Espanya: ¿Ho sabies?
- Informe La majoria dels inquilins no esperen poder comprar mai
- ‘El Correo de Andalucía’ celebra 125 anys de vida
- Vida més enllà del dol