INFORME FINAL

La fiscalia alemanya considera Lubitz l'únic responsable del sinistre de l'avió de Germanwings

La justícia assenyala l'"episodi psicoticodepressiu" del copilot i eximeix de responsabilitats la companyia aèria

zentauroepp29574680 file   in this sunday  sept  13  2009 photo andreas lubitz c170109122758

zentauroepp29574680 file in this sunday sept 13 2009 photo andreas lubitz c170109122758 / Michael Mueller

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El copilot Andreas Lubitz va ser  l’únic responsable del sinistre de l’avió de Germanwings ocorregut el 24 de març del 2015, quan va estavellar deliberadament l’aparell als Alps francesos, i va causar la mort dels 150 ocupants del vol que anava de Barcelona Düsseldorf. Així ho va dictaminar ahir la fiscalia alemanya que portava la investigació d’aquest tràgic cas. «No hi ha raons per investigar penalment altres persones vives», va remarcar el fiscal Christopher Kumpa.

Segons la investigació, el copilot patia un presumpte «episodi psicòtic depressiu» des del desembre de l’any 2014 però el va ocultar a Germanwings, del grup Lufthansa, per poder seguir pilotant. Llavors, ¿va ser només culpa de Lubitz o hi va haver alguna negligència externa que va precipitar el fatal desenllaç? Malgrat que el seu trastorn és considerat un factor clau en el sinistre, no s’han trobat proves i s’ha arribat a la conclusió que les altres parts involucrades en el cas queden lliures de culpa. Així s’exonera Germanwings, Lufthansa, els metges que van atendre Lubitz i l’autoritat de l’aviació alemanya.

Els advocats de les famílies de les víctimes van lamentar que Lubitz no fos observat més de prop i en el judici es va voler involucrar tant els seus pares com la companyia on tenia la seva assegurança de vida, però tots dos van ser descartats degut a la seva falta de coneixement sobre les intencions suïcides del pilot. L’estiu del 2015, un grup de familiars va qualificar d’«insultant» la indemnització oferta per Lufthansa de 25.000 euros per persona morta.

ELS METGES NO EN VAN INFORMAR

Les últimes setmanes, la Fiscalia de Düsseldorf va rebutjar les proves presentades pels advocats de les famílies degut al fet que de la tardor del 2009 a finals del 2014 no es van tenir indicis que Lubitz patia una malaltia mental. El 2008, el pilot va confessar els seus pensaments suïcides a un dels seus doctors. Llavors va reprendre el seu tractament i l’entrenament, per al qual se’l va considerar apte. El 2014 hi va recaure, però ja havia passat les proves per ser pilot.

Notícies relacionades

El març del 2016, l’exhaustiu informe final de França sobre el cas va instar a revisar els controls mèdics sobre la salut mental dels pilots d’aviació després que es donés a conèixer que els professionals que van tractar Lubitz fins i tot van arribar a recomanar que ingressés en un psiquiàtric només dues setmanes abans de la catàstrofe, en què van morir 60 espanyols. El cas va encendre el debat sobre els límits del secret mèdic.

L’informe francès va dictaminar que Lubitz, de 28 anys i en tractament psicològic, va planejar el desastre. Així, mitja hora després de l’enlairament «es va trobar sol a la cabina de pilotatge», es va negar a obrir la porta i «va ajustar de manera intencional les consignes del pilot automàtic per fer descendir l’avió fins que col·lisionés». Alemanya dona el cas legal per tancat, França segueix investigant els fets.