Comissaria virtual

Els Mossos presenten una aplicació per ser al telèfon del ciutadà

Es tracta d’una eina que pretén fer més accessible el servei policial al ciutadà

Els Mossos presenten una aplicació per ser al telèfon del ciutadà

El Periódico

2
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els Mossos d’Esquadra han presentat aquest dilluns una aplicació per a telèfons mòbils que pretén fer més accessible al ciutadà el contacte amb la policia catalana. A través d’aquesta ‘app’ l’usuari pot demanar cita per presentar una denúncia, esbrinar quina comissaria estàs més a prop d’on es troba en aquell instant o avisar sobre casos de violència masclista o delictes d’odi o traslladar sospites sobre amenaces terroristes.

El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha defensat l’eina com una «comissaria virtual». Eduard Sallent, comissari en cap, per la seva banda, considera que és una «palanca de canvi» per transformar el cos i acostar-lo a la policia del 2030.

En un acte celebrat al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), el director general de la policia catalana, Pere Ferrer, ha explicat que l’aplicació està centrada en l’«àmbit preventiu», però en el futur pot ajudar a anar «més enllà».

Josep Maria Ganyet, enginyer informàtic, víctima de l’espionatge estatal a independentistes a través del programa Pegasus i autor de la ‘La democràcia mor al núvol’ (La Magrana, 2023), ha participat en l’acte de presentació de l’‘app’ i ha aplaudit que la policia catalana tracti l’entorn digital com una regió policial més del territori. «Una ciutat intel·ligent és com un gran ordinador del qual forma part el nostre mòbil i en el qual portem a terme una activitat digital que supera la física», ha raonat. En aquest sentit, una aplicació dels Mossos que estigui junt amb les que utilitzem diàriament pot facilitar molt el contacte i la immediatesa entre el ciutadà i la policia.

La portaveu del cos, Montse Escudé, ha recordat, per exemple, que una de les claus perquè l’entorn d’una dona maltractada s’animi a fer el pas d’ajudar-la és que aquest conegui els recursos dels quals disposa i que li permetran socórrer-la.

Notícies relacionades

L’inspector dels Mossos, Tomás Copete, ha detallat que l’aplicació serveix per demanar cita per denunciar en cas d’haver sigut víctima d’un delicte, alertar el ciutadà sobre problemes de seguretat que l’afectin per tema o territori, informar sobre l’evolució de futures convocatòries per ser agent o comunicar casos de violència masclista, delictes d’odi o traslladar sospites sobre qualsevol amenaça terrorista.

Ganyet ha advertit, en sentit contrari, que «de servir el ciutadà a servir-se d’ell hi ha una línia fina» i que l’ús de les dades a què tindran accés ha de ser transparent i que, com s’adverteix sovint, la informació extreta a través d’aquestes aplicacions s’ha de tractar com «residus nuclears»: utilitzar-se per al que calgui i després destruir-se.