Educació a Catalunya

L’abandonament escolar i l’impuls al català, primers objectius del Pla d’Investigació Educativa del Govern

Les conselleries d’Educació i Universitats obren una línia de subvencions de 900.000 euros per a la investigació en educació

L’abandonament escolar i l’impuls al català, primers objectius del Pla d’Investigació Educativa del Govern

ALBERTO PAREDES / EUROPA PRESS

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Investigar en educació per millorar les polítiques educatives. És l’objectiu del primer Pla d’Investigació Educativa de Catalunya, que aquest dijous han presentat els consellers d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, i d’Universitats, Joaquim Nadal. Un pla que busca, han remarcat, «facilitar la transferència d’evidències educatives a l’aula i a la política educativa». És a dir, crear material empíric que ajudi a orientar les futures polítiques educatives a partir de la realitat als centres. Acostar investigació, escoles i polítics, trident de difícil encaix en l’estressant dia a dia als centres educatius.

Per començar, la partida més gran, de 600.000 euros, es repartirà entre dos projectes: un sobre com reduir l’abandonament escolar i un altre sobre com fomentar l’ús del català, dues de les (moltes) assignatures pendents del sistema educatiu català. Es tracta de la primera (i més gran) línia de subvencions del pla, que serà d’un total de 900.000 euros per a projectes bianuals.

Malgrat que encara no han sortit les bases del concurs públic per aspirar a aquestes noves línies de subvencions –sortiran aproximadament en un mes i mig, segons han explicat–, el departament té ja dissenyat cap a on aniran, a partir d’un diagnòstic fet després de realitzar entrevistes a 100 «persones clau en l’àmbit de l’educació i la investigació».

«Aprenentatge entre iguals»

En paral·lel a les tres modalitats de subvencions –la de 600.000 a dos projectes concrets i dues més de 150.000 cada una a iniciatives que analitzin experiències prèvies per portar-les a la realitat catalana–, el pla presentat anirà acompanyat del programa RecercAULA, un pla pilot d’acompanyament en 10 centres concrets (que encara no se sap quins són, ja que primer s’ha de publicar el concurs públic per elegir-los). El programa vol, segons afirmen des del departament, «promoure la cultura de l’aprenentatge entre iguals i el treball en xarxa»; i fomentar l’«ensenyament-aprenentatge i l’establiment de xarxes de centres-investigadors i de docents-investigadors».

Notícies relacionades

Un dels assumptes que ha generat més consens en aquest diagnòstic previ del qual parteix el pla és la necessitat de millorar l’accés a les dades. Per això el pla també anirà acompanyat, avancen, de la creació d’un catàleg de dades, per intentar que la molta investigació ja existent arribi a tots els docents. «S’ha de tenir en compte que el Departament d’Educació genera un gran volum de dades que poden ser útils per a la investigació [els resultats de les competències bàsiques], que a partir d’ara es recolliran de forma sistemàtica i interconnectada perquè els investigadors les puguin consultar en obert», expliquen.

Des del departament posen com a exemple del tipus de coses que volen estudiar la codocència. «Sabem que la codocència, dos professors alhora per aula, funciona. Tenim evidències que això funciona, però molts centres no saben com implementar-ho. Volem que aquesta investigació ens doni una pautes clares perquè cada tipus de centre sàpiga com la pot aplicar», expliquen. «Es tracta de, partint de la realitat, incidir en els diferents àmbits d’actuació i millora; conèixer amb exactitud què fa falta mobilitzar perquè els centres avancin», prossegueixen.