Mesures contra la inflació

El Govern cita els supermercats, el sector primari i la indústria per abordar l’augment dels preus dels aliments

La rebaixa de l’IVA de la carn i el peix, entre les demandes que es posaran sobre la taula aquest dilluns

El Govern cita els supermercats, el sector primari i la indústria per abordar l’augment dels preus dels aliments
3
Es llegeix en minuts
Europa Press

El Govern analitza aquest dilluns amb els supermercats, la distribució, la indústria i el sector primari en l’Observatori de la Cadena Alimentària l’evolució dels preus de l’alimentació i l’impacte de la rebaixa de l’IVA en determinats productes, aprovat per l’Executiu fa un mes per pal·liar el cop de la inflació a les llars.

En concret, el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, presidirà a partir de les 11 el ple de l’Observatori a la seu del Ministeri d’Agricultura després d’haver-lo convocat amb caràcter extraordinari dimecres, quan es va saber que la inflació dels aliments va arribar al 15,4% al gener, tres dècimes menys que el desembre, després de la rebaixa de l’IVA aplicada a certs productes de la cistella de la compra.

D’aquesta manera, els representants de la cadena alimentària abordaran l’evolució de les dades dels preus dels aliments després que l’1 de gener entrés en vigor la rebaixa de l’IVA del tipus reduït del 4% al 0% al pa, la farina, la llet, el formatge, els ous i les fruites i verdures o hortalisses, mentre que les pastes i olis van passar d’estar gravats del 10% al 5%.

L’Observatori té per objectiu aconseguir un correcte equilibri entre les diferents baules de la cadena alimentària per poder garantir una competència justa, lleial i efectiva, afavorint la transparència i l’eficiència del procés de comercialització.

La defensa de Planas

Planas ha reconegut en els dies previs a aquesta reunió que la cadena alimentària s’ha «comportat de manera correcta». «Cada un està fent el que ha de fer, però volem que els preus disminueixin», ha recalcat.

«El meu missatge per a aquesta reunió és clar. Primer, d’agraïment pel bon funcionament i treball de tots. Després, escoltar per veure l’anàlisi que cada baula de la cadena fa de la situació i demanar i insistir que cada un posi de part seva per aconseguir que els preus dels aliments continuïn disminuint», ha assenyalat.

Sobre la taula en la reunió, a més de l’evolució del preu dels aliments, les organitzacions agràries i algun sector més demanarà a Planas que s’inclogui en la llista de productes amb baixada de l’IVA la carn i el peix, una proposta que el ministre ha descartat de moment al·legant que les mesures adoptades pel Govern són suficients.

A més, el titular d’Agricultura també va rebutjar la setmana passada l’última proposta feta per Podem de desplegar una bonificació del 14,4% al cistell bàsic de consum i limitar els preus dels aliments. El desplegament d’aquesta mesura es combinaria amb un control dels preus fixats pels supermercats de caràcter setmanal i la imposició de multes per a aquelles cadenes de distribució que aprofitessin aquesta subvenció per incrementar els seus beneficis.

Investigar els guanys

Per la seva banda, el secretari general d’UPA, Lorenzo Ramos, ja va avançar dijous que reivindicaran en aquesta reunió que «agricultors i ramaders no són els responsables de l’increment dels preus dels aliments». «Hi ha algú que hi està guanyant molts diners i cal investigar per veure realment qui se l’està emportant al llarg de la cadena», va denunciar Ramos, que va reclamar «claredat i transparència» al llarg de totes les baules de la cadena alimentària.

Notícies relacionades

Mentrestant, la distribució ha recordat que la inflació es deu a un «greu problema» de costos que afecta tota la cadena de valor, no a una qüestió dels marges. En l’últim any, la forta escalada de l’energia i matèries primes bàsiques per a la producció d’aliments (fins a tres dígits per als cereals, fertilitzants, cartró, vidre o plàstic) han tensionat al límit els costos de totes les cadenes de valor i ha provocat una alça de preus.

Fonts del sector consultats per Europa Press han recordat que la distribució en aquests mesos ha portat a terme una «forta inversió» en promocions i descomptes, una revisió dels lineals per adaptar l’oferta a la realitat de les llars, un impuls a les marques pròpies per esmorteir sensiblement i durant tot l’exercici l’increment dels preus que s’estan produint en la indústria alimentària i el sector primari, que estan molt tensats per aquesta crisi històrica de costos.