Iniciativa artesana
Així funciona El Quall, l’única formatgeria comunitària de Catalunya
El consorci del Lluçanès impulsa un obrador col·lectiu que ofereix formació i un espai per emprendre
Promoure productes locals i fomentar l’emprenedoria són dos dels objectius d’El Quall, l’únic obrador comunitari especialitzat en productes lactis de tot Catalunya. Es tracta d’un espai localitzat al Lluçanès (Barcelona) que funciona com una formatgeria col·lectiva en la qual d’una banda s’imparteixen cursos formatius per endinsar els interessats en el sector lacti i, d’altra banda, per oferir a aquells que vulguin emprendre en la indústria de lactis l’oportunitat de testejar-ne els productes abans d’invertir en un negoci. En resum, un centre de formació que actua també com a viver d’empreses.
El Quall començarà ben aviat la vuitena edició dels cursos, amb la intenció de ser un centre formatiu «de primer ordre». «Ara hem fet un curs d’elaboració de formatges blaus, el 6 de febrer comencem una formació sobre embassament de productes i al març comença la formació llarga, de 300 hores i amb pràctiques incloses», explica Xevi Barniol, el tècnic del Consorci del Lluçanès que fa possible el projecte.
Per a alguns dels alumnes, El Quall és molt més que un centre de formació. És el cas d’Anna Puig, que ha convertit la formatgeria en el seu lloc de treball. «Gràcies a aquest espai m’he pogut fer autònoma», explica. Fa anys que Puig està ficada en el sector dels lactis però fins al desembre del 2022 no havia pogut fer el pas. Ara, té molts plans. «M’agradaria començar fent venda directa. Ja tinc dos productes preparats per llançar al mercat i estic esperant els permisos», diu.
Un espai únic
A Catalunya només hi ha 20 obradors compartits. Són pocs però han anat augmentant aquests últims anys. «La tendència d’obradors compartits va en augment i aquest del Lluçanès forma part d’una línia estratègica catalana per enfortir el sector lacti i perquè les persones es beneficiïn d’una artesania comunitària» insisteix Barniol.
Els obradors compartits tenen un gran potencial, ja que promouen el desenvolupament local, l’agricultura, la sobirania alimentària i l’ecologia. D’aquesta manera, promouen la biodiversitat i ajuden a combatre el despoblament rural.
Notícies relacionadesL’espai –que té uns 150m²– està condicionat dins d’una nau de l’antiga SATI al municipi d’Alpens, i compta amb unes instal·lacions capaces de fer qualsevol elaboració amb lactis excepte gelats i mantegues.
Per poder llogar aquest espai, els usuaris han de complir uns requisits com tenir assegurança de responsabilitat civil, experiència en el sector i el carnet de manipulador d’aliments.
- Exclusiva Mamarazzis Gerard Piqué «està molt enfadat» perquè els seus fills comencin el col·le a Miami l’11 d’abril
- Succés Els Mossos investiguen si una parella va mantenir incomunicats els seus fills durant anys
- Òbit Mor Ricard Julià, impulsor del Carnet Jove
- Gestació subrogada Bertrand Ndongo la fa ben grossa amb Ana Peleteiro: «Que demani les factures de tot el que els va costar portar-la fins a Espanya»
- Contaminació Xavier Trias diu que els cotxes «no tenen res a veure» amb el canvi climàtic
- FUTBOL La contracrònica de l’Elx-Barça: Ansu Fati s’allibera, Gavi posa l’ànima i Lewandowski, els gols
- A Astúries L’enorme tragèdia que va evitar en Dámaso, el guàrdia civil atropellat a Pravia: «S’hauria emportat el pilot de ciclistes per davant»
- Primera plana de l’edició impresa La portada d’EL PERIÓDICO del 2 d’abril del 2023
- Conflicte a l’est Guerra Rússia-Ucraïna, avui: última hora de la guerra un any després de la invasió de Putin
- Moment històric als EUA L’hora de la justícia per a Trump