El xoc de trens a Montcada i Reixac s’hauria evitat amb la nova norma de senyals ferroviaris

El Govern guarda al calaix un document sobre la normativa de senyalització per a zones com la que va registrar el xoc

El xoc de trens a Montcada i Reixac s’hauria evitat amb la nova norma de senyals ferroviaris

Zowy Voeten

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

Una normativa sobre senyals ferroviaris que està en un calaix del Ministeri de Transports des de fa un any podria incloure una de les claus que podrien haver evitat el xoc de dos trens a l’estació de Montcada i Reixac-Manresa.

Un document al qual ha tingut accés l’emissora RAC-1 recull la proposta de modificar el reglament i i de plantejar canvis en la senyalització que podrien afectar casos com el del sinistre de dimecres. Amb aquesta nova normativa, el conductor hauria d’haver frenat amb el semàfor en vermell i hauria d’haver contactat amb el control central abans d’arribar a l’estació.

Fonts de Renfe citades per RAC-1 afirmen que el document, de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària, dependent de Transports, hauria d’haver entrat en vigor fa temps.

En el cas de Montcada, d’acord amb aquesta nova normativa, la senyalització hauria obligat el maquinista a aturar-se almenys tres minuts i establir contacte amb el control de trànsit abans de reprendre la marxa. El tren, recorden les fonts, circulava per un punt amb molt mala visibilitat.

Zowy Voeten

En aquest tram, el límit de velocitat és de 40 quilòmetres per hora. Tot apunta que el tren circulava a menys velocitat, però la falta de visibilitat impedeix que cap maquinista pugui frenar a temps.

L’ERTMS

Notícies relacionades

La Generalitat, que ha obert un expedient informatiu a Renfe després de la col·lisió, assegura que un altre dels aspectes que podria haver evitat el sinistre és la posada en servei del sistema de gestió del trànsit ferroviari ERTMS nivell 2. «En els últims 10 anys, la R-4 ha registrat 6 accidents greus», han indicat fonts de la Conselleria de Territori, que han afegit que «un dels incompliments del Pla de Rodalies 2008-2015 va ser la posada en servei del sistema de gestió del trànsit ferroviari ERTMS nivell 2».

Es tracta d’«un sistema que geolocalitza els trens i millora la seguretat ferroviària» i que «encara no està incorporat a l’R-4».