Accident ferroviari

El xoc de trens a Montcada torna a posar el focus en les deficiències de Rodalies

  • El comboi, que ha xocat per darrere amb un altre aturat a l’estació, ha provocat 155 ferits lleus i ha tallat la circulació fins al migdia a l’R-4, l’R-7 i l’R-12

  • Els Mossos i Renfe investiguen les causes de l’accident

5
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en moviments socials i veïnals

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El xoc de dos trens a l’estació de Montcada i Reixac-Manresa (Barcelona) ha provocat 155 persones ferides lleus aquest dimecres a primera hora del matí. D’entre totes, 39 han sigut trasllades a centres hospitalaris o d’atenció primària pròxima. L’accident ha interromput fins al migdia la circulació a les línies R-4, R-7 i R-12, en els dos sentits. L’accident, les causes del qual s’estan investigant, ha tornat a posar el focus en l’estat de la xarxa de Rodalies.

Zowy Voeten

L’accident s’ha produït cap a les 07.50 hores, quan, per causes que s’estan investigant, un tren que circulava des del Vallès Occidental en direcció a Barcelona ha xocat per darrere amb un altre que es trobava parat a l’estació de Montcada i Reixac-Manresa (una de les cinc estacions de tren de la ciutat) i que es dirigia també a la capital catalana. Es dona la circumstància que la línia de Montcada-Manresa era el servei alternatiu que es donava als viatgers de les línies R-2 Nord i R-11, tallada aquesta setmana també a Montcada i Reixac pel tram final de les obres de la nova estació de Sant Andreu.

«Hi havia moltíssima boira»

Els Mossos ja estan revisant les caixes negres del comboi per aclarir les circumstàncies del sinistre. Els testimonis coincideixen que hi havia molta boira i que el tren no circulava ràpid. Tanmateix, es dona la circumstància que l’estació de Montcada apareix després d’una corba, factor que també pot haver jugat algun paper en l’accident.

«Hi havia moltíssima boira i s’ha sentit una explosió molt forta; la gent ha volat pels aires. Sort que el tren anava frenant, no circulava ràpid i, al ser pont, tampoc anava tan ple com és habitual. Podria haver sigut molt pitjor. No obstant, la gent ha xocat amb la que tenia davant amb el cap o amb la cara. Com si fos una fuetada del cotxe», relata María José Álvarez, una usuària que circulava en un dels trens sinistrats.

«La gent estava molt nerviosa, plorant... A més de les contusions hi havia molta ansietat, ha sigut una molt mala estona», afegeix, agraïda per la rapidesa de l’arribada dels bombers. Els testimonis també coincideixen que a l’estació anterior a la de Montcada s’ha anunciat per megafonia que, a causa de l’avaria d’un tren, el servei patiria alteracions. Després de l’accident, molts usuaris es preguntaven si el comboi al·ludit era precisament l’estacionat i com el conductor del tren no ho havia tingut en compte, però Renfe nega que les dues circumstàncies tinguin algun tipus de relació.

Caos i circulació aturada hora i mitja

Els trens accidentats cobrien la línia R-4 de Rodalies de Renfe, la circulació de la qual s’ha vist paralitzada durant una hora i mitja, igual com la de les línies R-7 i R-12, en els dos sentits. Els combois al migdia han començat a reprendre la circulació en els dos sentits, tot i que molts viatgers han optat per utilitzar els autobusos llançadora entre Montcada i La Sagrera desplegats per l’afectació de Sant Andreu. El caos ha sigut gran.

La Ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, que es trobava de viatge a Catalunya, s’ha desplaçat al lloc dels fets. «L’important és no fer hipòtesis. Tenim una xarxa molt preparada, però de vegades passen aquestes coses. Volem traslladar confiança i tranquil·litat. Els nostres trens funcionen bé, però de vegades no es pot evitar que passin aquestes coses», ha indicat la ministra, que, al ser preguntada expressament per la possibilitat que la boira hi hagi tingut a veure, ha respost que «no sembla que la situació meteorològica hi hagi influït». «Esperem la informació de la caixa negra dels trens», ha dit.

«Episodi puntual»

Al ser preguntada també per la premsa, Sánchez ha volgut desvincular el sinistre de la falta d’inversió en la xarxa ferroviària catalana, com sí que ha fet el president Pere Aragonés, que ha dit que «plou sobre mullat». «No és moment de parlar d’inversions avui –ha afirmat la ministra–. És un episodi puntual que no té res veure amb les inversions que estem fent a Catalunya. Precisament en aquest tram hem invertit 90 milions en els últims anys», ha afirmat la ministra.

No ho veu exactament igual l’alcaldessa de Montcada, que ha aprofitat la presència de la ministra i de la premsa per insistir que la de Montcada-Manresa és una de les dues estacions de la ciutat pendents de reforma. Expedient informatiu

la de Montcada-Manresa és una de les dues estacions de la ciutat pendents de reforma. Expedient informatiuPer la seva banda, el Departament de Territori ha obert un expedient informatiu a Renfe després d’aquesta col·lisió. «En els últims 10 anys, l’R-4 ha registrat sis accidents greus», han indicat fonts del departament, que han afegit que «un dels incompliments del Pla de Rodalies 2008-2015 va ser la posada en servei del sistema de gestió del trànsit ferroviari ERTMS nivell 2». Es tracta d’«un sistema que geolocalitza els trens i millora la seguretat ferroviària» i que «encara no està incorporat a l’R4».

«Afectacions significatives»

Notícies relacionades

Fonts de la conselleria també han assenyalat que des de l’inici de la gratuïtat del servei de Renfe, l’1 de setembre, «s’han produït afectacions significatives nou de cada 10 dies».

Janet Sanz, tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, ha exigit que millorar la xarxa ferroviària passi a ser la màxima prioritat del Govern de l’Estat. «Fa falta posar tots els esforços a garantir que no torni a passar. No podem imaginar un escenari el 2030. S’ha d’actuar ja. Necessitem més trens, més freqüència i uns trens que funcionin millor i a preus assequibles», ha assenyalat l’edila.