Rutina amb els dies comptats
Multa de 70.000 euros a UPS per entregar un paquet a un veí sense autorització del destinatari
L’Agència Espanyola de Protecció de Dades sanciona l’empresa de missatgeria per cedir les dades personals de clients a tercers sense el seu consentiment

És una rutina molt habitual i a priori un gest de bon veïnat. Et posem en situació: tu, com a consumidor, fas una comanda ‘online’. La botiga treballa amb una o diverses empreses de missatgeria, que s’encarreguen de fer-te arribar el paquet. El repartidor arriba a casa teva i no hi ets. Per no tornar a fer el viatge, tuca al timbre dels pisos dels veïns. Sona la flauta i finalment l’entrega a un d’ells. Sense trucar-te per avisar abans ni consultar si tenen el teu permís. Com diem, aquest procediment és molt comú, però resulta que no és legal i l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha imposat la primera multa respecte això: la companyia United Parcel Service (UPS) haurà de pagar 70.000 euros per entregar comandes de MediaMarkt a altres veïns.
Els fets es remunten al març del 2021, quan un client de MediaMark es va queixar a la mateixa cadena de productes electrònics que, al deixar l’enviament a una altra persona, es van cedir les seves dades personals a un tercer sense el seu consentiment. Tanmateix, l’AEPD considera que és UPS la responsable de garantir la protecció de les dades del consumidor, segons consta en el contracte de serveis firmat entre les dues empreses.
«Si el receptor no es troba disponible, el paquet podrà ser dipositat a la bústia de correspondència postal del domicili del receptor si es considera apropiat, o entregat al veí, llevat que el remitent hagi exclòs aquesta opció d’entrega mitjançant l’elecció del servei addicional aplicable», diu la resolució de l’AEPD.
El consentiment previ és obligatori
Segons descriu l’AEPD, MediaMarkt hauria «d’haver exclòs la possibilitat de l’entrega a un veí del repartiment, ja que així ho informa UPS». És a dir, és la cadena de productes electrònics qui ha d’avisar si el client ha permès aquesta acció. Si no ho fa, l’empresa de repartiment no pot actuar per la seva pròpia iniciativa, tal com va fer UPS.
Per això, l’agència considera que s’han vulnerat dues normes del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD). D’una banda, UPS ha violat «el principi d’integritat i confidencialitat» de les dades. En aquest sentit, se li imposa una sanció de 50.000 euros.
De l’altra, es resol que no va adaptar «les mesures de seguretat necessàries per garantir la protecció de les dades de caràcter persona dels seus clients», per la qual cosa sanciona l’empresa amb 20.000 euros més. Amb aquesta primera resolució i, sobretot, amb una multa tan voluminosa, l’hàbit d’entregar els paquets als veïns té els dies comptats.
- Sondeig polític d’Espanya Enquesta eleccions generals Espanya: L’auge de Vox dispara el bloc de la dreta i acosta el PSOE al PP
- La Seguretat Social adverteix: si guanyes 300 euros al mes hauràs de donar-te d’alta com a autònom
- Comerç icònic Lledó Mas diu adeu després de 118 anys
- Testimoni Commoció a València per l’home trobat mort després de 15 anys: «Mentre pagues, ningú es preocupa de si ets viu»
- Dotze d’octubre Una recepció sense Sánchez ni Ayuso
- Així és com pots evitar una de les estafes telefòniques més comunes de l'any 2025
- Conflicte al Pròxim Orient Hamàs allibera tots els ostatges vius i Israel entrega 2.000 presoners palestins
- L'ànima vella i l'esperit jove del Toro més contemporani
- Sense previsió de represa La dana Alice obliga a cancel·lar 27 trens en el corredor ferroviari entre Barcelona i València
- Seguretat Social El Govern proposa apujar la quota dels autònoms entre 11 i 200 euros el 2026