Medi ambient
Els ciutadans porten la seva lluita ambiental al Congrés: «Ens estem menjant el planeta»
L’assemblea sobre l’escalfament acudeix a la Cambra baixa per insistir en la necessitat d’actuar
Els presidents del Congrés i el Senat, Meritxell Batet i Ander Gil, han rebut aquest dilluns una ració forta d’ansietat climàtica. L’Aliança Ciutadana per al Clima, una iniciativa que va impulsar el Govern però que funciona amb autonomia, ha acudit a la Cambra baixa, amb els seus representants, tots ciutadans anònims, i ha expressat missatges destinats a persuadir de la necessitat d’actuar molt més davant l’escalfament global. «Ens estem menjant el planeta», ha dit Teresa Arnal, portaveu d’Alimentació.
L’Aliança per al Clima segueix l’estela d’organismes similars creats a Europa, en què els ciutadans consensuen propostes amb què lluitar contra el canvi climàtic. Durant set mesos, amb l’ajuda d’un equip d’experts, 100 persones escollides a l’atzar van mantenir nombroses reunions, en un esforç que es va plasmar en un informe amb 172 recomanacions per combatre aquesta crisi. La Generalitat acaba de crear un organisme similar per a Catalunya.
Els representants de l’Aliança van presentar el seu treball al juny al cap de l’Executiu, Pedro Sánchez. El mes passat van fer el mateix amb diversos presidents autonòmics. Ara li ha tocat el torn al Poder Legislatiu, del qual parteixen les normes que haurien de fer front al fenomen.
29 graus en plena tardor
«El canvi climàtic ja és aquí. No és futur; és present», ha assenyalat Òscar Escobar, que treballa en un supermercat a Algemesí (València). Ahir, ha recordat Escobar, al seu poble es va arribar als 29 graus de temperatura màxima, malgrat que fa més d’un mes que va començar la tardor.
Les propostes de l’Aliança Ciutadana aborden àmbits molt diferents, sempre amb l’objectiu de «fer una Espanya més verda», segons ha dit Firdaous Alaoui, de 18 anys i representant d’Ecosistemes.
Així, l’informe analitza realitats com el disseny de les ciutats, la jornada laboral i el treball o l’assignatura d’educació ambiental, amb mesures com implantar un model energètic amb control públic i preus justos, garantir el lloguer social per evitar els llargs desplaçaments al lloc de treball, crear nous espais naturals protegits o tipificar l’ecocidi com a delicte en el Codi Penal.
Notícies relacionades«Encara podem parar, però no ens queda gaire temps», ha argumentat el representant de Consum, George Juan Deamer. «Els joves estem intentat solucionar una cosa que no hem causat», ha conclòs Alaoui.
- Mercat laboral Catalunya lidera el repunt de l’atur durant l’arrencada de l’any i suma 46.000 persones desocupades
- Noves mobilitzacions Catalunya afronta 17 dies de vaga de professors entre el maig i el juny: cinc per escola
- Pagament flexible José Ramón, assessor fiscal: "Si no pots pagar la renda en dos terminis, pots demanar ajornar-la fins a 24 mesos"
- Habitatge El Congrés tombarà la pròrroga dels lloguers i situarà propietaris i llogaters en uns llimbs legals
- Tecnologia militar Google tanca un acord confidencial per cedir la seva IA al Pentàgon malgrat l’oposició de centenars d’empleats
