Tecnologia militar
Google tanca un acord confidencial per cedir la seva IA al Pentàgon malgrat l’oposició de centenars d’empleats
Més de 600 empleats de la companyia s’oposen al fet que el Departament de Guerra pugui utilitzar Gemini per a la selecció d’objectius i la planificació de missions militars, tasques que consideren «inhumanes o extremadament perjudicials»
El director ejecutivo de Alphabet, Sundar Pichai, durante la presentación del nuevo buscador en la conferencia de desarrolladores Google I/O /
Google també cedirà la seva intel·ligència artificial a l’exèrcit dels Estats Units. El gegant tecnològic va tancar aquest dilluns un controvertit acord confidencial per gestionar les xarxes classificades del Pentàgon, segons ha avançat The Information.
El tracte permetrà al rebatejat com a Departament de Guerra utilitzar Gemini, la família de models d’IA de Google, per a «qualsevol fi governamental lícit». En concret, per a tasques particularment sensibles com la selecció d’objectius militars i la planificació de missions.
D’aquesta manera, Google segueix els passos d’OpenAI i xAI. En les últimes setmanes, la ‘start-up’ responsable de ChatGPT i la firma d’IA d’Elon Musk també han tancat acords per subministrar la seva tecnologia a l’administració Trump per a ús classificat.
Les apps de DeepSeek, ChatGPT i Google Gemini /
Protestes dels empleats
El 2025, Google, OpenAI i Anthropic ja van firmar un acord de 200 milions de dòlars per cedir les seves aplicacions d’IA generativa al departament que encapçala Pete Hegseth. No obstant, la polèmica va esclatar a principis d’any quan Anthropic va decidir posar límits a l’ús de la seva tecnologia per prohibir la creació d’armes autònomes i de sistemes de vigilància social massiva. La restricció va indignar tant la Casa Blanca que va imposar un veto com a càstig a la firma dirigida per Dario Amodei.
L’acord, segons The Information, inclou una clàusula que estableix que la IA «no s’ha d’utilitzar» per a la vigilància social i les armes autònomes «sense la supervisió i el control humans adequats». No obstant, també indica que Google no té dret a controlar o vetar les decisions del Govern nord-americà.
El president dels EUA, Donald Trump, i el secretari de Guerra, Pete Hegseth. /
Protestes dels empleats
Notícies relacionadesEl nou acord de Google amb el Pentàgon no estableix aquests mateixos límits. Conscients d’això, més de 600 empleats de la companyia han firmat una carta en la qual demanen al director executiu, Sundar Pichai, fer com Anthropic i oposar-se a la pressió del Pentàgon. «Volem que la IA beneficiï la humanitat; no volem que s’utilitzi de formes inhumanes o extremadament perjudicials», diu la missiva. «L’única manera de garantir que Google no es vegi implicat en aquests danys és rebutjar qualsevol càrrega de treball classificada. Altrament, aquests usos podrien produir-se sense que ho sapiguem ni tinguem la capacitat d’impedir-los».
Volem que la IA beneficiï la humanitat; no volem que s’utilitzi de maneres inhumanes o extremadament perjudicials
La companyia ha assegurat que «proporcionar accés a l’API dels nostres models comercials, fins i tot en la infraestructura de Google, amb pràctiques i condicions estàndard del sector, representa un enfocament responsable per recolzar la seguretat nacional».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- 5 consells Sunsi Albets, fotògrafa de casaments: "He vist persones molt estressades en lloc de gaudint de la boda"
- Vulneració del codi de conducta La CUP demana al Parlament que actuï davant "l’increment de comentaris masclistes" de PP i Vox
- Entendre més Charlotte de Witte: la reina del techno que conquereix escenaris i trenca motlles es prepara per al Sónar de Barcelona
- Prestacions per a persones grans dependents El Govern de Catalunya aprova ajudes de fins a 200 euros per a persones dependents en llista d’espera en residències
- Pagaments en crisi i lliçons de l’apagada El Banc d’Espanya llança aquest avís un any després de l’apagada: per què recomana tenir efectiu a casa
