Dia Mundial del Docent

La Unesco alerta sobre l’escassetat mundial de professors

  • L’organisme calcula que es necessitaran 69 milions de mestres per assolir el 2030 l’educació bàsica universal

  • «És urgent donar un millor reconeixement a aquesta professió de la qual depèn el futur dels nostres fills», remarca Azoulay

La Unesco alerta sobre l’escassetat mundial de professors

FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Falten professors i cada vegada és més difícil retenir els mestres en exercici i atraure noves vocacions. I la crisi és global. És la veu d’alarma que ha donat la Unesco aquest dimecres, Dia Mundial de les i dels Docents. La directora general d’aquest organisme internacional, Audrey Azoulay, ha instat els governs d’arreu del món a intensificar el seu suport als professors, amb més formació i amb unes condicions de treball més bones. Calcula que es necessiten 69 milions de professors per assolir el 2030 l’objectiu de l’educació bàsica universal. El dèficit més marcat es dona a l’Àfrica subsahariana.

«La falta de formació, les condicions de treball poc atractives i el finançament inadequat són factors que soscaven la professió de docent i agreugen la crisi mundial de l’aprenentatge. La Unesco sempre ha situat els professors en el centre de la lluita pel dret a una educació inclusiva i de qualitat. És urgent donar un millor reconeixement a aquesta professió de la qual depèn el futur dels nostres fills», ha remarcat Azoulay.

Segons les previsions de la Unesco, en aquests moments es necessiten 24,4 milions de docents més en l’ensenyament primari i uns 44,4 milions a secundària per aconseguir l’educació bàsica universal d’aquí al 2030.

L’Àfrica subsahariana, que té algunes de les aules més superpoblades del món, és el continent amb els professors més sobrecarregats de feina i els sistemes amb menys personal, amb un 90% d’escoles secundàries fent front a una greu escassetat de docents. En aquesta regió, es necessiten 5,4 milions de docents a primària i 11,1 milions a secundària.

La regió amb el segon dèficit més gran és el sud d’Àsia: aquí es necessitaran 1,7 milions de professors addicionals a primària i 5,3 milions a secundària.

Millorar les ràtios

Als països de renda baixa, el primer obstacle per a la professió docent és la gran càrrega de feina. Segons dades recents de la Unesco, cada professor de primària d’aquests països té una mitjana de 52 alumnes per classe, mentre que la mitjana mundial és de 26. La proporció és especialment alta a l’Àfrica subsahariana, amb 56 alumnes per professor, i al sud d’Àsia, amb 38. A Europa i Amèrica del Nord la ràtio mitjana és de 15 alumnes per professor.

Les dificultats de supervisió es veuen agreujades per la falta de formació, que fa que els professors no sempre tinguin totes les eines al seu abast per aconseguir un acompliment adequat a l’aula. El 26% dels professors de primària i el 39% dels de secundària no tenen la titulació mínima requerida als països de renda baixa, en comparació del 14% i el 16%, respectivament, en l’àmbit mundial.

A les zones més remotes, desfavorides i rurals, les condicions empitjoren i es veuen agreujades per la multiplicitat de graus, el multilingüisme i les apressants necessitats d’aprenentatge a l’aula.

Notícies relacionades

En aquests llocs més desfavorits hi ha, a més, una bretxa de gènere: les mestres es veuen afectades de manera desproporcionada a causa de la falta de vivendes adequades, dels llargs i insegurs trajectes fins a l’escola i de la falta de serveis d’escola bressol, cosa que dificulta la permanència de les dones en llocs docents remots. La infrarepresentació de les professores en determinades àrees de coneixement i en els càrrecs de direcció és un altre dels reptes permanents.

Oferir millors salaris

La crisi de la professió també es veu accentuada pels salaris no competitius. Sis de cada deu països paguen als professors de primària menys que a altres professionals amb qualificacions similars. Aquest criteri és especialment evident als països de renda alta. A cinc dels sis països d’aquest grup, els professors de primària guanyen menys que altres professionals comparables. Només tres països de renda alta tenen una política salarial per al professorat encomiable: Singapur, amb un salari mitjà igual al 139% de les professions comparables, Espanya (125%) i la República de Corea (124%).