Els reptes de l’educació

La Unesco demana una «mobilització mundial» davant la crisi «d’aprenentatge i pressupostària» de l’educació

  • La directora general de l’organització, Audrey Azoulay, apressa els governs a prioritzar les polítiques educatives

  • En països de rendes baixes, el 70% dels alumnes de 10 anys són incapaços de comprendre un text senzill davant el 57% del 2019

La Unesco demana una «mobilització mundial» davant la crisi «d’aprenentatge i pressupostària» de l’educació

Efe

2
Es llegeix en minuts
Europa Press

La Unesco, en presència de més de 150 ministres de tot el món, ha advertit de la crisi d’«aprenentatge i pressupostària» que afecta l’educació. Per això, la directora general de l’organització, Audrey Azoulay, ha cridat a una «mobilització mundial per situar l’educació a dalt de tot de l’agenda i complir els Objectius de Desenvolupament Sostenible».

El 2019, la Unesco ja va advertir que seria difícil arribar a l’objectiu d’«una educació de qualitat per a tothom el 2030». La pandèmia ha agreujat les previsions i això ha portat l’organisme a mobilitzar les comunitats educatives i els governs en una reunió aquesta setmana a París. Uns 2.000 participants de tot el món s’han reunit a la capital francesa per preparar la Cimera sobre la Transformació de l’Educació convocada pel Secretari General de l’ONU, António Guterres, al setembre.

«La pandèmia ha agreujat la crisi mundial de l’educació», ha lamentat Azoulay, que ha remarcat que «el tancament d’escoles ha provocat importants pèrdues d’aprenentatge». «Als països d’ingressos baixos i mitjans, el 70% dels alumnes de 10 anys són incapaços de comprendre un text escrit senzill davant el 57% del 2019», ha dit. Segons la directora general de l’organització, «sense mesures de suport, aquests joves s’enfrontaran a importants dificultats per continuar la seva formació i incorporar-se en el món laboral». «Per tant, ens enfrontarem a una gran crisi social. Avui faig una crida a la mobilització: l’educació ha de tornar a ocupar un lloc destacat en l’agenda de la comunitat internacional si volem assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible», ha afegit.

Preocupa el finançament

Segons una avaluació de la Unesco, el Banc Mundial i l’Unicef publicada el 24 de juny, els retards en l’aprenentatge també tindran un fort impacte en l’economia.

A més d’aquesta crisi d’aprenentatge, l’organització assegura que existeix una crisi de finançament ja que, segons un altre estudi de la Unesco i el Banc Mundial, el 40% dels països d’ingressos baixos i mitjans van reduir la seva despesa en educació durant la pandèmia. La reducció mitjana va ser del 13,5%. I per al juliol del 2022 els pressupostos encara no han tornat als nivells del 2019.

«Ens preocupa el vacil·lant finançament de l’educació en aquest moment crític», ha declarat la subdirectora general d’Educació de la Unesco, Stefania Giannini, que ha afegit que «quan el finançament públic disminueix, són les famílies les que han d’augmentar la seva aportació econòmica»: «I com més recaigui la factura de l’educació en les famílies, més gran serà el risc que augmenti la desigualtat».

Notícies relacionades

Tot i que hi ha molts motius de preocupació, la mobilització a gran escala dels governs aquesta setmana a la Unesco «és un motiu d’esperança». Més de 150 ministres i viceministres han acceptat personalment la invitació i van participar en els debats, el nombre més elevat d’assistents a la seu de l’organització. En els seus discursos, tots ells van remarcar la seva determinació d’actuar i portar a terme noves accions de forma conjunta.

Els debats continuaran el 19 de setembre a Nova York, durant la cimera per a la transformació de l’educació, que reunirà els caps d’Estat i de Govern: una gran trobada iniciada pel secretari general de les Nacions Unides per situar l’educació a dalt de tot de l’ordre del dia internacional.