Tornada al col·le a Catalunya:
El protocol d’Educació per les onades de calor a les escoles: evitar les hores de més sol i hidratar-se
El departament remet als centres un document amb una guia d’actuació que exclou suspendre les classes
Deixa per a «mitjà i llarg termini» l’elaboració d’un pla d’emergència climàtica
![El protocol d’Educació per les onades de calor a les escoles: evitar les hores de més sol i hidratar-se El protocol d’Educació per les onades de calor a les escoles: evitar les hores de més sol i hidratar-se](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/4ab62b08-7269-4dc6-bae2-80fa6d04feff_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Professors i alumnes van acabar el curs passat patint les altes temperatures de l’onada de calor del juny. Després de les successives onades de calor d’aquest estiu, el Ministeri d’Educació va anunciar aquest agost un pla d’«adaptació climatològica» per als centres educatius de tot Espanya, a consensuar amb les comunitats autònomes. A Catalunya, el Departament d’Educació ha enviat aquest dijous a totes les escoles i instituts un protocol de recomanacions de cara a les onades de calor. Exclou l’opció de suspendre les classes els dies d’altes temperatures. Un toc d’atenció als centres que el juny passat van demanar aquesta mesura.
El document, elaborat conjuntament amb el Departament de Salut i la Societat Catalana de Pediatria, inclou una sèrie de mesures preventives i organitzatives per afrontar les jornades d’altes temperatures. Entre aquestes, abaixar les persianes, mantenir la ventilació creuada, evitar el sol i fer activitats físiques en les hores de màxima insolació (de 12.00 a 16.00 hores) així com en espais tancats, utilitzar al màxim les zones d’ombra i hidratar-se.
Gomà ha remarcat que, tot i que no poden enviar els alumnes a casa, la direcció dels centres, en virtut de l’autonomia organitzativa poden «flexibilitzar la distribució horària de les activitats amb la finalitat d’adaptar-se a les circumstàncies d’altes temperatures excepcionals».
El protocol sí que contempla la possibilitat que un alumne no vagi a l’escola en dies d’onada de calor: «Les faltes d’assistència motivades per les altes temperatures podran considerar-se justificades sempre que hagin sigut comunicades per la família de l’alumne».
Adaptacions energètiques a llarg termini
Notícies relacionadesLa secretària de la conselleria, Patrícia Gomà, ha admès en la roda de premsa de presentació del curs 22-23 que és una «primera fase», mesures «a curt termini», de cara al «setembre i juny» i ha avançat que «a mitjà i llarg termini» el departament desenvoluparà un pla d’emergència climàtica que vagi en la línia dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i que inclourà «modificacions i adaptacions» als centres educatius amb «mesures correctores sostenibles energèticament». No ha assenyalat en què consistiran aquestes adaptacions.
En la majoria d’escoles no hi ha aire condicionat. Funcionen a base de ventiladors i finestres obertes. Els sindicats de docents han criticat la «inacció» del departament i han tornat a reclamar plans d’eficiència energètica i climatització i aïllaments tèrmics adequats. El juny passat, la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, ja va descartar posar aparells d’aire condicionat a les aules «perquè no és sostenible energèticament».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Jocs Olímpics 2024 París oculta la foscor i exhibeix el seu decorat en els Jocs
- Handbol Les ‘Guerreres’ no compareixen i cauen amb estrèpit en el debut
- Tennis Moyá fa saltar les alarmes sobre la presència de Nadal a París
- Sèrie aclamada Com enamorar sense cursileries
- QUATRE HOSPITALITZATS Un brot de salmonel·losi en un bar deixa almenys 22 afectats