Un problema de convivència

Música a tot volum: plaer per a uns, malson per a d’altres

  • Hi ha ajuntaments que multen per fer-lo servir, però els altaveus sense fil són una estampa més de l’estiu

  • Al transport públic és freqüent veure viatgers que no utilitzen auriculars, malgrat la recomanació oficial de fer-ho

Música a tot volum: plaer per a uns, malson per a d’altres

José Luis Roca

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

La música a tot volum gràcies als altaveus sense fil –fins i tot aquàtics– és una estampa típicament estiuenca en platges i piscines i ha desencadenat un seriós problema de convivència. Hi ha ajuntaments que intenten posar-hi fi, però la solució no és fàcil. La música és un «vehicle indispensable per a la diversió» i és, a més, un element que defineix generacionalment el jove.

Multes econòmiques

València, Laredo (Cantàbria) i Motril (Granada) són alguns municipis que han prohibit –amb multa econòmica inclosa– l’ús d’altaveus a les platges sempre que suposi una molèstia per als altres banyistes. L’estiu passat, la policia local de Chipiona (Cadis) va utilitzar les xarxes socials per enviar un missatge a tots els propietaris d’altaveus «que el posen ben alt per a delit de la resta dels veïns de platja». Després d’agrair amb sorna la seva «selecta ‘playlist’ de reggaeton», els agents convidaven a respectar la normativa municipal –no molestar els altres– i posar-se auriculars.

També en el transport

Les platges i les piscines no són l’únic lloc on s’està produint una explosió de música a tot gas. En el transport públic també. Tot i que, això sí, sense altaveu. Igual com es va fer contra el ‘manspreading’ (l’eixarrancament dels homes que s’asseuen amb les cames excessivament obertes i resten espai als altres viatgers), el metro de Madrid inclou la recomanació d’escoltar música amb auriculars per no molestar la resta de passatgers. Aquesta setmana, la Comunitat va presentar un projecte per reproduir peces de música clàssica per la megafonia de les estacions de la xarxa de Metro. El tren és un altre lloc freqüent de conflicte. Aquesta vegada els ‘culpables’ solen ser pares i mares que per distreure els seus fills els posen pel·lícules i sèries infantils sense cascos. El 2019, es va fer viral un tuit de la periodista Àngels Barceló en què demanava als progenitors que viatgen amb nens a Renfe i els posen pantalles que els posessin també cascos. 

Escoltar música diàriament

Amb independència del seu gènere, la música és un «vehicle indispensable per a la diversió» i «nexe d’unió» entre altres persones. Ocupa un lloc central en l’oci i en la identitat col·lectiva de la joventut. Així s’explica a l’informe Joves entre sons (Injuve), que destaca que el 80% dels nanos escolten diàriament música, un element que «defineix generacionalment el jove». Ho va fer també als anys 70 i 80, amb les tribus urbanes. 

Poder del reggaeton

Segons la plataforma Spotify, actualment el reggaeton és el gènere més popular, seguit del rap i el hip-hop. El 52% dels joves de 18 a 29 anys asseguren que escolten reggaeton diàriament. Als seus 20 anys, el canari Pedro Domínguez Quevedo –conegut mundialment pel seu segon cognom– ha passat de ser un autèntic desconegut en la indústria musical a convertir-se en un dels artistes més buscats i escoltats. Quevedo fa un mes que és número u mundial de Spotify. La cançó més escoltada aquest agost és un tema seu, en col·laboració amb l’artista argentí Bizarrap: ‘BZRP Music Session #52’.