Atropellament mortal a Castellbisbal

L’alcaldessa de Rubí estudia personar-se en el cas dels ciclistes atropellats: «Volem justícia»

L’alcaldessa, Ana María Martínez, considera que el cas va més enllà d’un accident de trànsit

  • Aquest dimecres es fa el funeral dels dos ciclistes morts, José María de la Torre i Miguel Moya, a les 16 hores a l’església de Sant Pere

  • La família trencada dels ciclistes de Rubí: «Les morts del Miguel i el José María no poden quedar impunes»

L’alcaldessa de Rubí estudia personar-se en el cas dels ciclistes atropellats: «Volem justícia»

ANNA MAS

3
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Una situació així és absurda, salvatge... Estem consternats, tristos, però sobretot tenim molta ràbia». Així es pronuncia l’alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez, sobre el tràgic crim que va tenir lloc diumenge passat a la carretera que connecta Martorell amb Castellbisbal on un conductor drogat i sense carnet va atropellar un grup de ciclistes de Rubí, en va matar dos i en va ferir un tercer en estat crític, va fugir i a més va fer una ‘peineta’. L’ajuntament creu que aquest cas va més enllà d’un accident de trànsit i està estudiant si es persona com a acusació popular en la causa. «Estem pendents dels serveis jurídics, és una possible acció que acabarem de concretar en els pròxims dies», explica Martínez, que demana també una reforma del Codi Penal per evitar la «impunitat».

Quan va saber de la tràgica notícia, l’alcaldessa va interrompre les seves vacances. «És clar, que els coneixia, els integrants del club ciclista són persones molt actives i participatives de la vida del poble», explica. Aquests dies ha estat revisant les fotos del 12 de desembre passat, quan el club va celebrar els seus 50 anys amb un dinar popular i va convidar les autoritats municipals. «Els veies contents, radiants. Eren persones amb molta solera, molt lligades al ciclisme, a l’esport. Els vam donar una placa commemorativa. Era gent que estimava el que feia. Estimaven l’esport i la ciutat de Rubí», segueix Martínez.

Recorda, per exemple, com els van demanar la seva opinió quan l’ajuntament va decidir prohibir al centre del poble el pas de bicicletes, cotxes i patinets per construir una illa de vianants. «Ells quedaven sempre a la mateixa plaça per fer les seves sortides, i junts vam pensar una ruta alternativa per adaptar-se a la normativa», segueix. També van participar en el disseny del pla director de Rubí per afavorir l’ús de bicicletes a tota la localitat. «Feien una vida molt activa», explica.

Notícies relacionades

És per això que la commoció del crim és enorme. «Sentim tristesa i molta ràbia. Els van matar de la manera més absurda i evitable. Estem parlant d’un cas incomparable a tots els altres accidents que hi ha a la carretera. Només espero que es faci justícia, és l’únic que ens queda a les famílies, al club i a tota la ciutat», segueix. L’ajuntament està estudiant si es persona com a acusació popular en aquest cas, una cosa que hauran de concretar els informes dels serveis jurídics. «El suport del consistori serà màxim en tot el que necessitin», promet. Aquest dimecres una representació municipal serà present en el funeral dels dos ciclistes que van morir, José María de la Torre i Miguel Moya, que tindrà lloc a les 16 hores a l’església de Sant Pere de Rubí. El dia 3 de setembre està previst un acte d’homenatge als dos ciclistes.

Reforma del Codi Penal

L’alcaldessa també fa una certa autocrítica, com a representant de les administracions. «Davant una situació així, els polítics hem de proposar-nos endurir el Codi Penal», reclama l’alcaldessa. «No pot ser que hi hagi tanta impunitat, els protagonistes, les famílies, és el que reclamen i hem de buscar la manera per protegir les persones que van en bici, que són absolutament febles», segueix Martínez. Defensa que en el municipi fa temps que els preocupa la situació dels accidents, i ja han limitat la velocitat dins de la ciutat a 30 quilòmetres per hora. «Això que ha passat ens dona per parar i tornar a pensar una altra vegada si podem fer-ho millor», insisteix. Recorda que les carreteres no són competència municipal i proposa que es reforci la senyalització o es construeixin vies més segures. «També hem de pensar tots en això.. quan conduïm hem de recordar qui és el més feble». Tanmateix, creu que el succés de diumenge no és comparable a cap altre: «Va ser una salvatjada totalment evitable».