Consell General de Col·legis Farmacèutics
Els farmacèutics alerten que gairebé la meitat de medicaments poden agreujar els efectes de la calor

El Consell General de Col·legis Farmacèutics (CGCF) ha advertit que uns 700 medicaments, sobre un total de 2.000, poden agreujar els efectes de l’onada de calor en la salut, a l’afavorir la deshidratació, afectar a la funció renal o reduir la sudoració.
Així ho assenyala el CGCF aquest dimarts en un comunicat en el qual detalla que aquests fàrmacs es dispensen en fins a 7.000 presentacions autoritzades, cosa que suposa a prop del 50% d’un total de 15.000 que hi ha a les farmàcies comunitàries, i adverteixen que davant l’onada de calor cal estar atent a les condicions d’ús i de manteniment.
És una recomanació dels farmacèutics després de conèixer-se l’últim informe de Monitoratge de la mortalitat diària (MoMo) de l’Institut de Salut Carlos III, dependent del Ministeri de Sanitat, que estima que s’han produït 2.176 morts atribuïbles a les altes temperatures durant el mes de juliol.
Fàrmacs que poden agreujar els efectes de la calor
Alguns afavoreixen la deshidratació o la pèrdua d’electròlits, com és el cas dels fàrmacs diürètics. Mentre que d’altres afecten la funcionalitat del ronyó, com els antiinflamatoris, alguns antihipertensius o alguns antidiabètics.
També, hi ha medicaments que interfereixen amb els mecanismes de pèrdua de calor del nostre cos. Es tracta dels que redueixen la sudoració, com els antihistamínics, els antidepressius o els fàrmacs per al parkinson.
A més, hi ha els que disminueixen la dilatació dels vasos sanguinis de la pell, un mecanisme que afavoreix la pèrdua de calor, com succeeix amb els descongestius nasals o fàrmacs per a la migranya.
Notícies relacionadesFinalment, hi ha fàrmacs que poden augmentar de forma directa la temperatura corporal, com els antipsicòtics per a l’esquizofrènia, certs antidepressius o fàrmacs antitussígens com el dextrometorfan, o analgèsics com el tramadol.
Recomanacions dels farmacèutics
En el cas que prengui algun d’aquests medicaments durant l’estiu, els professionals recomanen que es beguin uns dos litres d’aigua i altres líquids, així com que s’augmenti el consum d’aliments com fruites i verdures.
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Assaig clínic en fase 3 Vall d’Hebron desenvolupa un nou fàrmac contra l’obesitat: l’Orforglipron, una alternativa «més còmoda» que Ozempic i Wegovy
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Visita d’Estat Carles III desplega tota la pompa per afalagar Trump
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos