Mobilitat

El Govern preveu sancions de més de 2.000 euros per a VTC de fora de Catalunya

El Govern preveu sancions de més de 2.000 euros per a VTC de fora de Catalunya

Epi_rc_es

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Govern preveu concedir autoritzacions per circular per via urbana només als VTC (vehicles de lloguer amb conductor) amb llicència domiciliada a Catalunya i amb un vehicle adscrit de manera permanent, així com multar amb entre 2.001 i 6.000 euros i immobilitzar el vehicle als de fora de la comunitat.

Així consta en l’esborrany de decret llei de mesures urgents per regular aquest tipus de vehicles, al qual ha tingut accés Efe, que el Govern vol aprovar amb una vigència de dos anys, prorrogables durant dos més, a l’espera que, quan es dissipin els dubtes jurídics sobre aquesta qüestió, es prepari una llei més àmplia que reguli aspectes que no es poden tractar via decret.

L’esborrany del decret, que ha de regular l’activitat urbana de les VTC i que l’Executiu vol tenir a punt per abans de finals de juliol, no fixa l’anhelada ràtio d’un VTC per cada 30 taxis que reclamen els taxistes, però sí que preveu que no es puguin emetre noves llicències i que aquestes no es puguin transmetre quan l’autorització sigui per circular a l’interior de ciutats.

Antelació de sis mesos

«Les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor d’àmbit urbà no són transmissibles excepte en els supòsits, en cas de titularitat per part de persones físiques, de mort, jubilació o incapacitat del seu titular, en favor dels seus hereus forçosos», assenyala l’esborrany.

Per poder operar aquests vehicles en àmbit urbà, a més, s’haurà «de ser titular d’una autorització de lloguer de VTC d’àmbit estatal domiciliada a Catalunya, amb un vehicle permanentment adscrit amb una antelació mínima de sis mesos respecte a l’entrada en vigor d’aquest decret», indica el text.

A la pràctica, això suposa impedir que hi operin VTC d’altres comunitats (que els taxistes denuncien que passa en llocs com l’aeroport del Prat) i estabilitzar les llicències ja existents a Catalunya, un total de 3.066, si bé el Govern xifra en 1.455 les llicències realment actives. A més, només la meitat corresponen a plataformes com Cabify i Uber –totes dues en el punt de mira del sector del taxi–, i la resta són d’ús tradicional per a activitats com casaments o enterraments.

El text també endureix el règim sancionador, amb sancions que poden arribar, en els casos més greus, quanties d’entre 4.001 i 6.000 euros, i habilita els cossos de seguretat a immobilitzar els vehicles de manera immediata quan detectin algunes infraccions molt greus.

Altres requisits indicats a l’esborrany ja els havia avançat el Govern: s’iguala el preu de les assegurances de responsabilitat civil que han de pagar els conductors de VTC i els de taxis; s’obliga els conductors de VTC a tenir permís de conduir des de fa més d’un any; cada llicència de VTC haurà d’estar associada a un vehicle en concret, i s’obre la porta que ens locals com l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) imposin formacions específiques i fixin horaris obligatoris.

A més, el decret replica la majoria de les condicions establertes en una altra norma autonòmica (que decauria de manera automàtica), com la prohibició d’aparcar a la via pública i recollir clients directament del carrer, així com els 15 minuts d’espera obligatoris per a clients que sol·licitin un VTC o la prohibició d’utilitzar geolocalització abans del servei.

Falta de respecte

Notícies relacionades

Élite Taxi ha demanat una reunió «urgent» amb el Govern perquè els doni explicacions sobre el nou decret que prepara per regular els trajectes urbans de les VTC. El portaveu de l’entitat, Tito Álvarez, que ha considerat «una falta de respecte» haver-se assabentat del tema pels mitjans de comunicació, ha alertat que «si la línia del decret llei és la que s’està dient i no hi ha cap restricció ni limitació quantitativa» dels VTC, sortiran al carrer «i ben aviat».

Álvarez ha exigit la trobada «per a aquesta mateixa setmana», i ha advertit que si no es produeix, «la gent sortirà al carrer»: «Ens plantarem a la Gran Via». «Aquí no permetrem el que està passant a Madrid de cap manera», ha assegurat el portaveu de la formació.