Transport col·lectiu

El taxi es revolta davant una possible liberalització d’Uber a Catalunya

El sector torna a sortir al carrer davant el temor que el Govern aplani el camí de les VTC a Barcelona. Continua vigent, no obstant, l’obligatorietat de reservar amb 15 minuts d’antelació, cosa que ja per si mateixa dificulta l’activitat d’aquestes llicències

El taxi es revolta davant una possible liberalització d’Uber a Catalunya

MANU MITRU

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Moltes gràcies i segur que ens veiem aviat per aquí». Així s’ha acomiadat aquest migdia, amb el seu punt gamberro habitual, el líder moral del taxi metropolità de Barcelona, Tito Álvarez, després de comparèixer al faristol de premsa del Parlament de Catalunya. Al costat d’altres representants del sector, s’ha reunit amb gairebé tots els grups de la Cambra –menys amb Vox: «Nosaltres no ens veiem amb feixistes»– per convèncer-los de la necessitat de contenir les llicències de VTC, actives gràcies a la moratòria de quatre anys inclosa en un reialdecret del Govern i que caduca a finals de setembre, moment en què la Generalitat, si ho creu oportú, podria decidir mantenir-les o potenciar-les perquè té transferides aquestes competències. Aquest dimecres han tornat a parar la capital catalana (900 taxis, segons la Urbana, 4.000, segons el gremi) i aquest sorneguer «segur que ens veiem aviat per aquí» és un espòiler del que ha de venir si el Govern de Pere Aragonès no es posa del seu costat i evita que empreses com Uber operin en gran a la ciutat.

Entendre aquest embolic no és gens fàcil. Els mateixos taxistes, consultats durant el matí, s’enreden entre la decisió del ministeri o de la conselleria de torn. Entre què és un decret i una llei. O entre la llei que ara està en debat i el decret que el mateix Govern va aprovar el gener del 2019, aquesta norma catalana que imposava a les VTC una reserva de 15 minuts i que ja va ser el cop de gràcia a Uber, que va marxar poc temps després. Aquest quart d’hora, de fet, i per blindar-ho una mica més, el sector vol que s’inclogui en la regulació autonòmica que es pugui redactar després de la moratòria.

El decret d’Ábalos

Per intentar posar la pilota a terra, el que és sobre la taula és perpetuar (o fins i tot ampliar) el paper de les llicències de vehicles amb conductor a les ciutats. És a dir, al 2018, el ministre José Luis Ábalos va modificar l’article 91 de la llei d’ordenació dels transports terrestres (LOTT), de manera que es limitava l’acció d’aquests cotxes a l’activitat interurbana. O sigui, entre municipis i no dins d’una mateixa localitat. Però per «compensar els perjudicis» que això pogués ocasionar als que havien obtingut la llicència sota l’empara de la normativa anterior, es van donar aquests quatre anys de marge que acaben el 29 de setembre del 2022. La por del que passi després és el que ha fet aixecar la cella del taxi. I tampoc ajuda, diuen, que elconseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, encara no els hagi rebut.

Notícies relacionades

Després de la reunió amb els grups polítics, Álvarez ha passat revista. En Comú Podem, la CUP i el PSC sembla que estan de la seva part per intentar mantenir l’equilibri d’una VTC per cada 30 taxis; una proporció que és més simbòlica que real, perquè a Catalunya ja hi ha més de 2.000 d’aquestes llicències per uns 12.700 taxis (una per cada sis). Del PP no n’ha dit res, però tampoc el grup parlamentari (tres diputats) pot desempatar la cosa. El pes de l’assumpte recau en els socis de govern, ERC i Junts. I aquí hi ha diferències substancials, tot i que sembla que comparteixen, ha dit el portaveu d’Élite Taxi, el rebuig del model un punt liberal que Isabel Díaz Ayuso sembla que vol impulsar a Madrid. Si es tractés de música, Álvarez ha deixat clar que li agrada més la simfonia d’Esquerra que la de Junts. Però això acaba de començar.

Alerta electoral

Álvarez ha acabat amb un parell de recordatoris. El primer, que l’any que ve hi ha eleccions i que el taxi porta 40.000 vots a la butxaca». I el segon, que «mantindran la pressió i no hi haurà guerra sense l’1/30», i que esperen «poder conèixer d’una vegada el conseller Puigneró». Amb tot això, ara poden passar dues coses: que el Govern no faci res i el final de la moratòria posi fi a l’activitat urbana de les VTC, o que estableixi un nou ordre. Que pot derivar en convivència o en caos.

Temes:

Taxis