Sentència favorable

Sanció de 6.000 euros per confondre dos fèretres a l’aeroport del Prat

L’Audiència Provincial de Barcelona ratifica una multa de 6.000 euros a l’empresa Swissport, després de confondre dos cossos en el magatzem de l’aeroport del Prat i enviar-los a ciutats diferents del Marroc

A1-147370096.jpg

A1-147370096.jpg / JORDI COTRINA (EPC_EXTERNAS)

3
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«¡Denunciïn, sisplau! Nosaltres ho hem aconseguit», demana Nidal Arbouch, amb una sentència a la mà. Fa cinc anys de la humiliació que va viure la seva família quan el magatzem de Swissport a l’aeroport del Prat de Barcelona va confondre el fèretre de la seva germana morta amb el d’una altra dona. És la segona vegada que aquest diari es fa ressò d’aquesta situació. Després de llegir el primer reportatge, Arbouch va voler explicar la seva història. «Estic convençuda que no som gaires afectats, però la gent prefereix callar i girar full abans que denunciar-ho», sentencia la dona. Ella ha aconseguit una indemnització de 6.000 euros. Els diners, diuen, els invertiran en la lluita contra el càncer, la malaltia que es va emportar massa aviat la seva germana.

«Va ser tot tan ràpid...», recorda la Nidal al parlar de la mort de la seva germana. Totes dues van viatjar de Tànger (el Marroc) a Barcelona al 1999 per començar una vida a Europa amb els seus pares. La Nidal tenia 9 anys, la Manal, la petita, 4. Al 2017 tenia 22 anys, estava acabant els estudis de Farmàcia i tenia una vida per endavant, però va desenvolupar un càncer gàstric que se la va emportar. «Se’l van diagnosticar el 15 de juliol del 2017 i va morir el 20 de novembre del mateix any», recorda la germana. Un procés duríssim, el d’acceptar la mort d’una filla i d’una germana a una edat tan primerenca en tan sols quatre mesos. «És una cosa que no superes mai», conclou la Nidal.

La Manal va aprofitar aquells mesos de cures pal·liatives per planificar la seva mort: volia ser enterrada a Tànger, en un cementiri que té vistes al mar, a l’estret de Gibraltar i a la península Ibèrica. La família ja tenia contractada una assegurança de vida amb un banc marroquí, així que el procés de la repatriació va ser relativament fàcil i ràpid. La Funerària del Bages es va fer càrrec del rentat del cos i va preparar el fèretre per ser transportat en els magatzems de l’empresa Swissport de l'aeroport de Barcelona.

Dos dies esperant el cos

Els pares, la germana i el cunyat van viatjar a Tànger el dia 26 de novembre del 2017 per a l’enterrament, i confiaven que el fèretre de la Manal anava amb ells a la bodega de l’avió. Però a l’aterrar al Marroc la sorpresa va ser terrible. «El cos era el d’una altra persona, una altra dona que havia d’haver arribat a Nador el dia anterior, el 25 de novembre», explica la Nidal. Els responsables del magatzem es van confondre al carregar els cossos i van enviar el cadàver de la Manal a Nador, i el van substituir pel d’una dona anomenada Fattouch El Karimi, procedent de Barcelona. «Fa anys que intento contactar amb aquesta família, però m’està sent impossible», prossegueix la Nidal, que sospita que aquests familiars van tardar dos dies a rebre el cos.

Negligència amb dany moral

Notícies relacionades

Finalment, Arbouch va poder ser enterrada a Tànger. «És un error greu. Una cosa és que et perdin la maleta, però una altra de molt diferent és un cos d’una persona... Els meus pares estaven destrossats, només els faltava això», insisteix la Nidal. De tornada a Barcelona, van interposar diverses reclamacions que van quedar sense resposta. «Ni tan sols van demanar perdó», diu amb un fil de veu. El gener del 2018 van denunciar la companyia Swissport, propietària del magatzem aeroportuari en què es va cometre l’error. Dos jutges els han donat la raó, ja que l’empresa va recórrer contra la primera sentència a l’Audiència Provincial de Barcelona. L’última sentència acusa l’empresa d’una actuació «negligent» que va causar «patiment psíquic, angoixa i incertesa» a la família. A més, la mateixa empresa va atribuir la situació a un «lamentable error absolutament involuntari».

Aquest maig Swissport ha fet efectiu el pagament de la indemnització: 6.000 euros. «No ho vam fer pels diners, però a aquesta gent només li fas mal quan pegues on més li cou», explica la Nidal. De fet, aquests 6.000 els donaran a alguna associació que lluita contra el càncer. «Perquè no els passi com a la meva germana», diu la Nidal.