Gest després de la ruptura

El Govern central desbloqueja la llei contra la multireincidència de Junts malgrat témer una clatellada de l’esquerra

Els nacionalistes bascos, que ja van mediar amb el Govern per arrencar el compromís d’avançar en la iniciativa de Junts, sumen la seva pressió. «Estem disposats a explorar-ho, però s’ha de tenir majoria», apunten a l’Executiu

El Govern central desbloqueja la llei contra la multireincidència de Junts malgrat témer una clatellada de l’esquerra

Eduardo Parra / Europa Press

4
Es llegeix en minuts
Iván Gil
Iván Gil

Periodista

Especialista en Política

Ubicada/t a Madrid

ver +

El Govern no llançarà la tovallola malgrat l’escenificació de Junts aquest dijous de la seva ruptura amb els socialistes, a l’anunciar el bloqueig al Congrés de més d’una cinquantena de lleis en tramitació pendents de debatre. La pretensió de l’Executiu passa per demostrar que compleixen els seus acords i estan disposats a continuar avançant. Tot just unes hores després de l’envit dels postconvergents, el Congrés ha desbloquejat la seva norma per aturar la multireincidència. La comissió de Justícia per debatre les esmenes s’ha convocat per dimecres que ve.

Conseqüents amb la seva màxima de la «mà estesa», Pedro Sánchez ja es va comprometre després de la ruptura oficialitzada per les bases de Junts a desbloquejar aquesta norma. Una mesura sobre la qual també pressiona el PNB. No obstant, fonts de l’Executiu no amaguen el seu temor que no tingui els recolzaments necessaris en l’arc esquerre.

Fonts parlamentàries dels socis d’investidura asseguren que el Govern encara no els ha sondejat per tirar endavant aquesta norma, però des de Podem posen en dubte que pugui tirar endavant sense el concurs del PP. Un recurs que situaria els socialistes en la complexa disjuntiva d’haver de recórrer als populars per satisfer els postconvergents i, alhora, rebre una clatellada dels seus socis parlamentaris. Una altra vegada més, amenacen d’interposar-se els vetos creuats entre socis, com va passar amb el rebuig dels morats a la llei per delegar les competències en immigració a Catalunya. Per això que es refredi aquest compromís i es deixi en mans de l’esquerra.

«Estem disposats a explorar-lo, però s’ha de tenir majoria», apunta un dels ministres socialistes responsables de les negociacions. «¿L’esquerra parlamentària el recolzarà?», es pregunten. El missatge que reiteren a la Moncloa és que continuen oberts al diàleg i l’entesa «amb tots els grups parlamentaris» i «disposats a millorar la vida de la gent, a Catalunya i en el conjunt d’Espanya».

Els nacionalistes bascos, que ja van mediar amb el Govern per arrencar el compromís d’avançar en la iniciativa de Junts, mantenen la pressió. «El que volem és instruments, això demanem a Sánchez, que possibilitin que la multireincidència no quedi en sac foradat i que siguin jutjats», insistia aquest dijous el seu portaveu al Congrés, Maribel Vaquero, en una entrevista a ‘Radio Euskadi’. Alhora, reconeixia el nou pas fet per Junts «Ho fa tot més difícil i més complicat».

Feia mesos que la iniciativa de Junts estava encallada en la comissió de Justícia. Carles Puigdemont la va esmentar en la seva llista de greuges amb què va justificar la ruptura amb el Govern. Després d’això, el cap de l’Executiu es va comprometre a «tramitar aquesta iniciativa legislativa» i, fins i tot, va assumir part del seu argumentari al referir-se a la multireincidència com «un dels principals problemes que té el país quan parlem de seguretat». Aquesta iniciativa, amb el focus posat en la inseguretat ciutadana, és crucial per a Junts en un context d’avanç a les enquestes d’Aliança Catalana. Un nou competidor electoral dins del camp independentista, amb una agenda ultradretana, que preocupa els alcaldes de la formació de Carles Puigdemont.

Pressupostos per exhibir inversions

La intenció anunciada per Junts de bloquejar la legislatura afecta també els Pressupostos. Malgrat això, des de l’Executiu mantenen la seva intenció de presentar-los i almenys exhibir amb ells el seu projecte. Un full de ruta que, segons avancen, se centrarà a multiplicar la inversió en vivenda i serveis públics per enfortir l’Estat del benestar, en contraposició a les privatitzacions que denuncien en les comunitats autònomes governades pel PP.

Els postconvergents eviten de moment encoratjar una moció de censura, per a la qual cosa necessitarien sumar els seus vots al PP i Vox,  i a això s’agafen en el Govern. Tampoc han instat Pedro Sánchez a sotmetre’s a una qüestió de confiança o, fins i tot, convocar eleccions. A més, Junts salvarà del seu «bloqueig» algunes de les normes del Govern compromeses amb Brussel·les a canvi dels fons milionaris del pla de recuperació.

Fons europeus

Notícies relacionades

La principal és la llei de mobilitat sostenible, de la qual depèn el pròxim desemborsament de 10.000 milions. Altres iniciatives del pla sí que estan disposats a tombar-les, cosa que tallaria en part els següents fluxos dels fons europeus. El comodí del Govern amb què mantenir a la superfície la legislatura. 

Els gestos del Govern durant els últims dies no són suficients per a Junts, que al·leguen principis d’acord que després es posposen reiteradament. Desconfien així de picades d’ullet com l’acord amb Alemanya per «obrir un diàleg amb l’objectiu de trobar una resposta a la sol·licitud espanyola que les seves llengües oficials diferents de l’espanyol siguin reconegudes com a oficials a la Unió Europea de manera que sigui acceptable per a tots els estats membres».