Pobresa menstrual
La baixada de l’IVA de tampons i compreses es queda fora de la llei de l’avortament
Hisenda no ha donat el vistiplau a aquesta mesura
La baixada de l’IVA de compreses, tampons i altres productes d’higiene íntima no formarà part de la llei de l’avortament. El Ministeri d’Igualtat va plantejar aquesta mesura per pal·liar la pobresa menstrual, però Hisenda no hi ha donat el vistiplau, i per això quedarà fora de la reforma.
Era un dels últims detalls que quedaven per conèixer-se de la reforma de la llei de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l’embaràs i que la titular d’Igualtat, Irene Montero, ha revelat en vigílies que l’avantprojecte arribi al Consell de Ministres.
«El soci majoritari, particularment Hisenda, no ha volgut que vagi en aquesta llei», ha reconegut Montero en una entrevista a la SER. La ministra ha recordat, no obstant, que aquesta mesura forma part de l’acord del Govern de coalició i que per tant continua sent un «ha de», una «qüestió pendent».
Montero ha assegurat que es tornarà a negociar aquest extrem de cara als pròxims pressupostos generals de l’Estat. Ja es va intentar aquest any, però tampoc va tirar endavant: «Estic convençuda que en aquesta legislatura hem d’avançar de forma decidida en això. [...] Ens hi barallarem», ha dit.
Un cost anual de 30 milions d’euros
La ministra ha indicat que la reducció de l’IVA de tampons, compreses i altres productes d’higiene íntima, com puguin ser les copes menstruals, tindrien un cost de 30 milions d’euros. Segons Montero, el sobrecost de l’M-30 de Madrid permetria fer front a aquesta mesura durant 69 anys.
La llei sí que permetrà el repartiment gratuït de productes d’higiene menstrual en centres educatius, de serveis socials i penitenciaris.
Montero ha celebrat que la salut menstrual es reconegui en la reforma de la llei de l’avortament, que inclourà la incapacitat temporal per regles doloroses incapacitants cobertes íntegrament per la Seguretat Social, i ha incidit que aquest avanç, per tant, ha d’anar acompanyat d’una baixada de l’IVA dels productes d’higiene menstrual.
«Estic molt orgullosa que siguem el primer país d’Europa que comença a parlar d’una qüestió tabú», que genera vergonya i que les dones viuen en soledat com és la menstruació, ha defensat Montero.
La ministra ha asseverat que el fet que sigui l’Estat qui assumeixi íntegrament el cost d’aquesta incapacitat temporal evitarà que les dones siguin discriminades a l’hora de ser contractades per les empreses. «És un molt bon acord que li agraeixo al ministre Escrivá, que ha treballat molt dur amb nosaltres», ha precisat.
La negociació per arribar a aquest avanç ha sigut difícil en el si del Govern central, però ha acabat amb la inclusió de la mesura en la norma. No hi ha hagut la mateixa sort amb el permís prepart que permeti a les dones deixar de treballar en la setmana 36a de l’embaràs: hi haurà un permís d’aquest tipus però que només cobrirà a partir de la setmana 39a (l’embaràs sol durar 40 setmanes).
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols