Nova normativa

Els conductors aplaudeixen la llei de trànsit però critiquen la supressió dels 20 km/h extra per als avançaments

Els conductors aplaudeixen la llei de trànsit però critiquen la supressió dels 20 km/h extra per als avançaments

E. P.

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Els conductors aplaudeixen la nova llei de trànsit, però critiquen un dels articles: la impossibilitat d’incrementar la velocitat màxima permesa en 20 km/h per fer avançaments en carreteres convencionals de doble sentit, que tenen un límit de 90 km/h. Al seu dia, els conductors van pressionar tant que aquest punt de la norma es va tombar al Congrés dels Diputats. Malgrat això, es va incloure en l’aprovació final del text, que avui entra en vigor després de la publicació al BOE.

Sobrepassar en 20 km/h el límit de velocitat a les vies secundàries estava permès a Espanya des de finals dels anys 70, quan no hi havia tantes autopistes. L’objectiu era augmentar la fluïdesa de la circulació. La DGT està convençuda que, el 2022, la norma no té sentit si es té en compte la quantitat d’autopistes. L’organisme regulador del trànsit al·lega que la velocitat és un factor determinant en els sinistres a les carreteres convencionals, així que justifica el canvi normatiu per incrementar la seguretat viària.

No obstant, el director de la Fundació RACE, Ignacio Fernández, assegura que «no està comprovat que sigui una mesura que contribueixi a una reducció dels sinistres viaris, i s’amplia tant el temps com la distància per fer una maniobra perillosa».

Conscient de les crítiques, el director general de Trànsit, Pere Navarro, va reconèixer en una entrevista amb EL PERIÓDICO que es tracta d’una mesura impopular. «No és una mesura popular. No és populista. No ens farà més simpàtics i no guanyarem vots. Però l’objectiu de la llei no és ni fer-se el simpàtic ni guanyar vots. És salvar vides», justifica. 

El que sí que elogia el RACE és l’enduriment de la norma per a conductes perilloses al volant, com manipular el mòbil o no posar-se el cinturó, penalitzades amb la retirada de sis i quatre punts del carnet respectivament. També la introducció de cursos de conducció segura per recuperar punts.

Fernández destaca que «restar més punts per conductes especialment perilloses és positiu perquè busca reduir els riscos derivats d’aquests comportaments, que en molts casos apareixen com els causants del sinistre o l’augment de la gravetat de les lesions». Dins dels aspectes de la norma referits al carnet per punts, el RACE destaca la introducció dels cursos de conducció segura i eficient que, amb un mínim de 6 hores, «milloraran la formació dels conductors», i permetran recuperar dos punts per haver-los fet.

Perquè un conductor pugui recuperar el saldo inicial de punts han de passardos anyssense cometre cap infracció. Fins ara, aquest període variava en funció de la gravetat de la falta. 

La nova norma recull una petició de les associacions de conductors: la necessitat de regular als vehicles de mobilitat personal. Els usuaris de patinets hauran a partir d’ara de portar casc de manera obligatòria i utilitzar la calçada i no les zones per als vianants, una pràctica sancionada com una infracció greu i multada amb 200 euros.

Notícies relacionades

No obstant, en aquest punt en concret, tot està pendent del posterior desenvolupament reglamentari. El director de la Fundació RACE considera que «és necessari insistir en què, a iguals drets, iguals obligacions» i demana concreció en les futures normes.

Respecte a la pràctica il·legal d’alguns usuaris de trucar els patinets per incrementar-ne la velocitat, el director de la DGT, assegura que es tracta d’un comportament similar al dels qui, fa anys, trucaven la velocitat del ciclomotor. «Ho veig fumut, però si tens 18 anys i estàs amb els teus amics... La velocitat és un valor en alça en la societat actual, als trens, als avions, al wifi... Però venim nosaltres i diem que en seguretat viària, la velocitat no és un factor de risc, és el factor de risc», conclou Navarro.

Temes:

Trànsit