Dilluns entra en vigor

Nova llei de trànsit: aquestes són les principals novetats

  • Aquest 2022 augmenta la penalització per conduir amb el mòbil i per no portar el cinturó

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Després de la seva aprovació al Parlament, avui entra en vigor la modificació de la llei de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, que té l’objectiu de lluitar contra la sinistralitat a la carretera, una epidèmia que l’any passat va costar la vida de 1.004 persones (un 9% menys que el 2019) mentre que 3.728 més van resultar ferides greus. Aquestes són les principals novetats de la norma.

Sis punts per utilitzar el mòbil

Les distraccions al volant són, des del 2016, la primera causa dels accidents mortals (31%). I va en augment. L’ús massiu del mòbil i les xarxes socials són, segons la DGT, «elements nocius» durant la conducció. La nova norma manté els 200 euros de sanció econòmica per utilitzar el mòbil mentre es condueix, però augmenta de tres a sis els punts del carnet que es perdran. Per als motoristes, queda autoritzat al casc l’ús de dispositius sense fil de comunicació o navegació certificats o homologats sempre que no afecti la seguretat de la conducció.


Quatre punts per no portar el cinturó

L’ús del cinturó a Espanya és obligatori des de 1975 per als seients de davant i des de 1992 per als de darrere. És l’element més important per a la seguretat passiva perquè és l’únic fre del cos en cas d’impacte, tant per al conductor com per als passatgers. No és una peça aïllada, sinó que forma un conjunt amb l’airbag i el recolzacaps. Aquests últims no serveixen si no es porta el cinturó. La DGT recorda que el seu ús correcte redueix de tres a un la probabilitat de mort en un sinistre i arriba a la seva màxima eficàcia si es bolca, en què es redueix el risc de mort en un 77%. Malgrat tot, el 26% de les víctimes mortals a la carretera del 2021 no el portaven. La nova legislació manté la sanció de 200 euros, però augmenta de tres a quatre els punts a treure. La mateixa multa s’imposarà per portar els nens sense sistemes de retenció infantil (cadira o alçador en funció de la seva alçada i pes) o, en el cas de viatjar amb moto, per no portar el casc.


Protecció per als ciclistes

Els ciclistes estan considerats, com els vianants, «usuaris vulnerables». El 2021, van morir 31 ciclistes en sinistres. La nova norma incrementa la seva seguretat fent obligatori, en vies amb més d’un carril per sentit, canviar de carril quan s’hagi d’avançar ciclistes i ciclomotors. A més, s’augmenta de quatre a sis els punts que es treuen quan s’avança posant en perill o entorpint usuaris de les dues rodes sense deixar la separació mínima obligatòria d’1,5 metres. La multa es manté igual: 200 euros També es prohibeix parar o estacionar al carril bici o en vies ciclistes.

Avançament

Dos de cada tres accidents mortals tenen lloc en vies convencionals. A partir d’ara, se suprimeix la possibilitat que els turismes i les motocicletes puguin superar de 20 km/h el límit de velocitat a les carreteres secundàries –la velocitat màxima és de 90 km/h– quan avancin altres vehicles. Aquest punt –un objectiu personal del director de Trànsit, Pere Navarro, no va ser aprovat en un dels tràmits parlamentaris. Finalment, en les posteriors modificacions, es va incloure.

Els menors, zero alcohol

Els conductors menors d’edat de qualsevol vehicle (ciclomotors, motos fins als 125cc, bicicletes i patinets elèctrics) no podran circular amb una taxa d’alcohol superior a zero.

Recuperació de punts

Perquè un conductor pugui recuperar el saldo inicial de punts han de passar dos anys sense cometre cap infracció. Fins ara, aquest període variava en funció de la gravetat de la falta. La DGT permetrà recuperar dos punts si es fan cursos de conducció segura i eficient.

Copiar en un examen

La nova norma introdueix com a infracció –sancionada amb 500 euros– l’ús de dispositius de comunicació no autoritzats reglamentàriament en les proves per a l’obtenció del carnet, així com en les de recuperació de permisos. L’aspirant sancionat no es podrà tornar a presentar a l’examen en un termini de sis mesos.


Radars

Una altra infracció –en aquest cas, sancionada amb la pèrdua de tres punts– és portar inhibidors de radars o cinemòmetres, estiguin connectats o no. La DGT argumenta que «són sistemes que interfereixen en el correcte funcionament dels sistemes de vigilància». Es perdrà el doble de punts (sis) en el cas de llançar a la via objectes que puguin causar accidents o incendis.

Temes:

Trànsit