Modificació legal que entra en vigor dilluns

Pere Navarro: «El cinturó és, després de la penicil·lina, el que ha salvat més vides»

  • El director de la DGT assegura que la nova llei de seguretat viària està pensada per «salvar vides»

Pere Navarro: «El cinturó és, després de la penicil·lina, el que ha salvat més vides»

David Castro

5
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Dilluns entra en vigor la nova llei de seguretat viària, que augmenta els punts perduts per utilitzar el mòbil al volant o no portar el cinturó. El màxim responsable de la Direcció General de Trànsit (DGT), Pere Navarro, considera la norma com un pas en la bona direcció. L’objectiu no és recaptar i multar. És «salvar vides». En una societat en què la velocitat és un valor, Navarro (Barcelona, 1945) demana calma i recorda que les presses maten. 

Un dels seus predecessors a la DGT, durant una compareixença al Parlament, va confiar en Déu i la Verge perquè no hi hagués gaires morts en una operació sortida de vacances. ¿Vostè en què confia?

A mantenir la sinistralitat en l’agenda social, que se’n parli. De tant en tant també s’han de prendre mesures, que és el que ens permet avançar. El bla, bla, bla està bé, fa la seva funció, com les campanyes de conscienciació que fem a la DGT. Però el que de veritat redueix els morts al volant són les mesures coherents.

¿La nova llei evitarà morts?

Està feta amb aquesta intenció. Ara hi ha un debat amb els 20 km/h i els avançaments [la supressió de la possibilitat que turismes i motocicletes puguin superar de 20 km/h els límits de velocitat a les carreteres convencionals quan avancin altres vehicles]. No és una mesura popular, no ens farà més simpàtics, no guanyarem vots. Però l’objectiu de la llei no és ni fer-se el simpàtic ni guanyar vots. És salvar vides.

El 2021 van morir 1.004 persones a la carretera. És una xifra duríssima, però molt més baixa que els 5.000 morts de fa anys.

El 2004, abans del carnet per punts, n’hi va haver 5.400. El 2019, i parlo d’aquest any per no fer-nos trampes al solitari per la pandèmia i les restriccions a la mobilitat, se’n van comptabilitzar 1.750. Això significa un 67% menys, moltes vides estalviades. Tots podem estar relativament orgullosos del camí que hem recorregut. El 2004 érem a la cua d’Europa en sinistralitat i ara som un dels referents en seguretat viària.

Però l’objectiu de la llei no és ni fer-se el simpàtic ni guanyar vots. És salvar vides»

El 26% de les víctimes mortals no havien fet un gest que no costa gens: posar-se el cinturó de seguretat, una cosa que està més penalitzada en la nova llei.

El cinturó és, després de la penicil·lina, el que ha salvat més vides. Costa poc i suposa la diferència entre matar-se i no matar-se. Qui no se’l posa ha de menysprear la seva vida.

No hauríem de dir accident al xoc que té algú que condueix després d’haver-se pres tres copes.

Les associacions de víctimes ens recalquen que l’accident no és accidental i ens demanen que en diguem sinistres, una paraula que estem incorporant.  

La nova llei permet recuperar punts si es fan cursos de conducció segura. ¿No es plantegen excursions d’un dia a l’Hospital de Paraplègics de Toledo per remoure consciències?

El primer que fem amb tots els membres de la comissió de seguretat viària del Congrés dels Diputats és portar-los a aquest hospital perquè vegin la realitat que hi ha rere els accidents. Parlen amb el personal mèdic i els pacients que estan fent rehabilitació i reaprenent a viure. És dramàtic. Quan ens critiquen la duresa d’algunes campanyes responem que més dura és la realitat. Rere cada succés, hi ha un cas, una família, uns amics i un projecte de vida.

¿La llei és una guerra contra l’ús del mòbil?

La campanya es titula ‘Nous temps, noves normes’. Quan es va posar en marxa el carnet per punts, no existia WhatsApp. Ara, la primera causa dels accidents són les distraccions. Hem fet campanyes d’informació, però era necessari insistir en el risc que suposa estar enviant missatges. I el mateix amb el navegador. Si el vols utilitzar, busca l’adreça on vas abans d’incorporar-te al trànsit.

¿I el mans lliures?

Quan va sortir vam dir: d’acord, no tens el telèfon a la mà, però tindràs el cap en la conversa i hi ha un risc evident. La indústria del mans lliures i la il·lusió dels conductors ens va passar per sobre i no vam tenir gens d’èxit amb la nostra queixa.

¿No és el mateix que sentir música?

No. Pel telèfon et poden arribar problemes, una mala notícia. Quan condueixes, has de tenir les dues mans al volant i els cinc sentits.

L’educació viària a les escoles és una assignatura pendent.

Fa més de 30 anys que ho demanem i, per fi, la nova llei d’educació inclou mobilitat segura i sostenible, no com a assignatura pròpia però amb molt pes dins Educació Física. És una aposta molt sòlida a mitjà termini.

«La reforma del reglament inclourà el permís B1 perquè amb 16 anys es pugui conduir un cotxe de baixa potència»

¿Quan aprovarà la DGT el carnet B1 per als més grans de 16 anys?

La llicència B1 ja està permesa per la UE i a França està en vigor. És per als vehicles de quatre rodes i de baixa potència. Aquí pensem que pot ser una bona idea, especialment a l’Espanya buidada. L’introduirem en la pròxima reforma del reglament de conductors, però encara no hi ha terminis de temps.

L’Agència Internacional de l’Energia va publicar divendres diverses mesures per reduir la dependència del petroli de Rússia. Entre aquestes, rebaixar la velocitat a les autopistes de 10 km/h i que els diumenges no circulin cotxes a les ciutats. 

Aquesta pel·lícula ja l’he vist.

El 1973.

Sí, i molt després. El 2011, quan va pujar el barril de petroli a més de 120 dòlars. El Govern va prendre la decisió d’abaixar a 110 km/h la velocitat a les autopistes i autovies. No hi va haver cap problema, els ciutadans ho van entendre i ho van acatar. És veritat que mai vam tenir un estudi per comptabilitzar l’estalvi.

Notícies relacionades

¿És partidari de tornar a implementar la mesura?

Doncs si el 2011 es va fer...