Mobilització contra les polítiques d’Educació

Les direccions dels centres educatius catalans recolzen la vaga del 15 de març

  • Reclamen més recursos i critiquen a Cambray «la falta de planificació» i la falta de diàleg

  • A la iniciativa sorgida a Barcelona, s’hi han afegit escoles del Maresme, Vallès i Penedès

Les direccions dels centres educatius catalans recolzen la vaga del 15 de març

MANU MITRU

4
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

Les direccions dels centres educatius d’infantil, primària, ESO i educació especial de Barcelona han consensuat anar aquest dimarts 15 de març a la primera de les cinc jornades de vaga convocades pels sindicats de docents en protesta per les polítiques del Departament d’Educació i per reclamar més recursos per a l’educació a Catalunya. I així els ho han fet saber a les famílies a través d’una carta unitària en què els expliquen els motius pels quals diuen «prou, l’educació no s’improvisa». «Volem que s’escoltin les necessitats reals dels centres per construir realment una escola pública inclusiva de qualitat», assenyalen. A la iniciativa s’han anat afegint direccions de centres de comarques com el Maresme, el Vallès o el Penedès. El suport de les direccions a la mobilització del 15-M permet augurar un important seguiment de la jornada de vaga de dimarts.

Així mateix, també han enviat una carta al conseller, Josep Gonzàlez-Cambray, en què li expressen el seu malestar i li demanen una reunió per plantejar-li les seves reivindicacions i obtenir respostes. «Fa molt temps que les direccions estem cansades d’afrontar situacions complicades sense sentir la complicitat del Departament. Ens agradaria revertir aquesta situació», li diuen a Cambray. I adverteixen que si no se’ls escolta, «farem sentir la nostra veu».

Cartes significatives

Aquestes dues cartes, clares i contundents, són especialment significatives perquè surten de les direccions dels centres, no dels sindicats, i perquè entre els signants figuren alguns dels centres més avançats en la transformació educativa que impulsa el Departament.

A la carta a les famílies, els directors i directores expliquen que en els últims dos anys, amb la pandèmia pel mig que ja ho feia tot complicat, s’han hagut d’assabentar dels canvis en el sistema educatiu per la premsa, i no pel Departament, cosa que consideren «un menyspreu envers la nostra feina i envers la comunitat educativa». Afirmen que es troben amb «situacions que dificulten una gestió de qualitat dels centres» i enumeren els aspectes que són motiu del «descontentament generalitzat» del col·lectiu. Alguns són, «la falta de planificació» del Departament, «amb continus canvis de prioritats»; el nou calendari, del qual afirmen que «no es pot anunciar una mesura com aquesta sense consensuar-la i sense planificar els recursos necessaris»; o la falta de temps per preparar els nous currículums. També reclamen recursos per al desplegament del decret d’escola inclusiva i la millora de les plantilles de docents.

A la carta a Cambray, exposen els mateixos temes i també li critiquen el volum ingent de formació que els ha arribat (pla digital, pla del català, C2) en un moment en què ja estan afrontant canvis. «Afegir més programes amb un calendari immediat i amb caràcter obligatori, sense tenir en compte la situació de cada centre, porta a deixar de banda prioritats i genera ofec i cansament als equips directius i docents».

Sobre la sentència del TSJC del 25% de classes en castellà, les direccions diuen estar «desinformades» sobre com actuar i demanen a Educació que assumeixi la responsabilitat legal. Quant a l’organització, demanen recuperar les hores de coordinació (23 a primària i 18 a secundària).

Suport de les famílies

La vaga sindical té el suport del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (Muce), organisme del qual formen part associacions de famílies com les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) i la Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes d’Educació Secundària (Fapaes). En un comunicat conjunt, afirmen haver «constatat la falta de diàleg del responsable de la Conselleria d’Educació» i denuncien les «decisions unilaterals que afecten tota la comunitat educativa sense respectar els mecanismes de consulta i negociació legalment establerts».

El Muce surt en defensa del professorat, que «ha demostrat responsabilitat i compromís» i remarca que «no es poden acceptar imposicions que realment no milloren l’actual sistema educatiu i que li generen una tensió afegida». Afegeix que la millora de l’educació «només es pot produir des de la complicitat, acord o consensos» amb els sectors de la comunitat educativa.

Serveis mínims

Notícies relacionades

Per la seva banda, la Generalitat ja ha decretat els serveis mínims per a la vaga a escola i instituts. Segons l’ordre emesa per la Conselleria d’Empresa i Treball, es decreta una persona de l’equip directiu per cada centre, que pot ser el/la director/a, el/la coordinador/a pedagògic/a, el/la cap d’estudis o el/la secretari/a, i en el cas de les escoles bressol, un membre del claustre. A més de la persona esmentada, per a l’ensenyament infantil, de primària i secundària (de 3 a 16 anys), es decreta un servei mínim d’un docent per cada 3 unitats o aules. Per a educació especial (de 3 a 16 anys), el servei mínim establert és del 50% de les plantilles dels centres.

Per al servei de monitoratge de menjador, servei de cuina, servei d’acollida, servei d’extraescolars i d’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials, el servei mínim serà del 50% de les plantilles dels centres, així com per a les escoles bressol. En el complex educatiu de Tarragona, el servei mínim decretat és del 50% del personal de menjador i cuina, una persona de manteniment per tanda i manteniment del servei habitual en infermeria i vigilància.