Carreteres

Els accidents mortals de trànsit registren la seva pitjor dada en una dècada: 100 morts al gener

La DGT adverteix de l’augment de les persones mortes en autopistes i autovies, 39, respecte al gener del 2019, quan se’n van registrar 15

Els accidents mortals de trànsit registren la seva pitjor dada en una dècada: 100 morts al gener
3
Es llegeix en minuts

El gener del 2022 ha finalitzat amb cent morts en accidents que han tingut lloc a les carreteres espanyoles, segons el balanç de sinistralitat de la Direcció General de Trànsit (DGT), la xifra de morts més elevada registrada el primer mes de l’any des del 2012.

La DGT adverteix de l’augment de les persones mortes en autopistes i autovies, 39, respecte al gener del 2019, quan se’n van registrar 15, i que dotze morts no feien ús dels accessoris de seguretat en el moment de l’accident, en concret onze el cinturó i un ciclista el casc.

Durant el mes de gener a les carreteres espanyole s’han registrats 87 sinistres mortals en què han mort cent persones, 27 més que el mateix mes del 2019.

Per trobar una xifra similar cal remuntar-se a gener del 2012, quan van morir 102 persones.

Aquest augment de la sinistralitat s’ha produït en un context de menys nombre de desplaçaments, concretament un u per cent menys de moviments de llarg recorregut que el gener del 2019.

Segons indica el director de l’Observatori de Seguretat Viària de la DGT, Álvaro Gómez, en un comunicat, «l’augment de la sinistralitat s’ha concentrat en via de gran capacitat i caps de setmana, amb la sortida de la via com a escenari més freqüent».

«Hem de recordar els factors concurrents més associats a aquest tipus d’accident: Velocitat, distraccions i consum d’alcohol», diu.

Les sortides de via han provocat 36 morts contra els 24 de gener del 2019, un augment que sobretot s’ha produït en autopistes i autovies.

Els turismes són els que més han vist incrementada la seva sinistralitat, ja que han passat dels 35 morts el gener del 2019 als 49 d’aquest any.

En el cas dels usuaris vulnerables, és a dir vianants, ciclistes, conductors de monopatins i altres vehicles de mobilitat personal i motoristes, les xifres segueixen estables, amb 28 morts.

Dels cent morts el gener d’aquest any, la majoria, 49, viatjaven en turisme, seguits de 14 amb motocicleta, onze eren vianants, sis anaven en furgoneta, cinc en un camió de més de 3.500 quilos, tres amb bicicleta, un amb camió de fins a 3.500 quilos i en onze casos es desconeix.

Per comunitats autònomes el comportament d’aquest primer mes de l’any ha sigut desigual i són Andalusia, País Valencià i Castella-la Manxa les que presenten un important increment respecte a les xifres del gener del 2019.

Dels cent morts de gener d’aquest any 24 es van registrar a Andalusia (13 el gener del 2019), seguida de 16 al País Valencià (6 el 2019), 14 a Castella-la Manxa (4 el 2019), 12 a Catalunya (8 el 2019), 7 a Galícia (4 el 2019), 6 a Castella i Lleó (2 el 2019), 5 a la Comunitat de Madrid (3 el 2019), 4 a les Balears (5 el 2019), 3 a Extremadura (2 el 2019).

A més, 2 a Aragó (6 el 2019), Astúries (3 el 2019), Múrcia (3 el 2019) i el País Basc (1 el 2019), 1 a Navarra (0 el 2019) i cap a les Canàries (8 el 2019), Cantàbria (2 el 2019), La Rioja (3 el 2019), Ceuta (0 el 2019) i Melilla (0 el 2019).

Notícies relacionades

El dia amb més morts va ser diumenge passat, 30 de gener, amb 12, i en canvi es van registrar tres dies sense víctimes mortals.

La DGT, que té previst informar mensualment de l’evolució de la sinistralitat a les carreteres espanyoles, compara les dades amb el 2019, ja que el 2020 i el 2021 no són tan referents per les restriccions en la circulació amb motiu de les mesures adoptades en vista de la pandèmia del coronavirus.