Luxe

Balears va duplicar el trànsit de jets privats el 2021

L’any passat, l’aeroport de Mallorca va registrar més de 16.000 operacions d’aviació privada, segons Aena, amb una mitjana de 45 aterratges i enlairaments cada dia a l’illa

Balears va duplicar el trànsit de jets privats el 2021
3
Es llegeix en minuts

L’aviació privada continua regnant als tres aeroports de l’arxipèlag, amb 32.566 vols l’any passat, és a dir, una mitjana de 89 jets privats que diàriament aterren o s’enlairen a les Balears. Creix a passos de gegant d’esquena a la pandèmia. O precisament gràcies a ella: els viatges a bord d’aeronaus exclusives es multipliquen mentre el trànsit regular segueix intentant recuperar-se amb dificultats.

Només a Son Sant Joan s’ha duplicat el nombre d’operacions en avions exclusius, amb més de 16.000 en tot el 2021, en comparació amb els poc més de 8.000 aterratges i enlairaments el primer any de la pandèmia, 2020.

Aquest alt nivell de moviments d’aviació executiva suposa que de mitjana a l’aeroport de Mallorca es produeixen 45 sortides o arribades de jets cada dia. Des que va començar la crisi sanitària i, per tant, les restriccions a la mobilitat i una dràstica caiguda de les connexions aèries que a poc a poc es van recuperant, Son Sant Joan ha avançat l’aeroport d’Eivissa, que el 2019 liderava el trànsit en l’aviació privada en la comunitat balear.

Segons les dades facilitades per Aena (només relatives al nombre d’operacions d’aviació executiva, sense afegir el trànsit de passatgers), el 2021 l’aeroport de Mallorca ha sumat 16.371 moviments de jetsEl 2020 va arribar a 8.395 aterratges i enlairaments, aquell primer any marcat per l’inici de la crisi de la covid, que va deixar els aeroports tancats i buits, sobretot des de mitjans de març fins al maig.

Un any abans, el 2019, sense pandèmia, l’activitat d’aviació privada va suposar 10.532 moviments a Son Sant Joan. És a dir, s’hi registraven 29 sortides o arribades per jornada a bord d’aquests avions.

Eivissa també ha experimentat un auge inusitat en el trànsit de jets exclusius.

L’any passat, el gestor aeroportuari va comptabilitzar 14.281 moviments a l’aeroport eivissenc, és a dir que cada dia de 2021 hi va haver 39 sortides o arribades de passatgers a bord d’avions privats. Aquestes dades suposen que, com a Mallorca, s’han doblat les operacions respecte a 2020, quan se’n van efectuar 7.494 en aquest aeròdrom.

Abans de la pandèmia, Eïvissa era la que concentrava més nombre de vols privats en tot l’arxipèlag, per davant de Mallorca, que el 2019 va sumar 11.284 moviments.

L’aeroport de Maó tampoc és aliè a l’increment del trànsit de l’aviació executiva. Tot i que les operacions no van arribar a dos milers l’any passat –Aena va registrar 1.914 enlairaments i aterratges, uns 5 cada dia–, a Menorca cada vegada és major el pes dels avions exclusius. Abans de la crisi, el 2019, els moviments de jets privats van ascendir a 1.156.

‘Boom’ en temporada alta

Els vols privats es mantenen durant tot l’any a les illes. Des de Setmana Santa fins a l’octubre, a Son Sant Joan el trànsit no baixa del miler d’operacions. Amb tot, és en temporada alta quan es produeix el gran ‘boom’: el juliol passat es van arribar a 2.568 moviments a l’aeroport de Mallorca, 85 de mitjana diària. I el d’Eivissa va arribar al rècord a l’arxipèlag: 3.103 operacions, més d’un centenar cada dia de juliol.

Notícies relacionades

La seguretat que suposa viatjar a bord d’un avió exclusiu, sense escales ni aglomeracions (ni a la terminal ni dins de l’aeronau) ha sigut clau des del punt de vista sanitari per a l’increment del trànsit a les terminals executives. Raó també que ha influït en la recuperació de l’aviació privada, que supera amb escreix els paràmetres que regien abans de la crisi sanitària a l’arxipèlag.

Per contra, el trànsit regular encara no arriba a les xifres de 2019 en cap dels tres aeroports: el de Maó ja ha arribat al 83% de les operacions i el 66,5% de passatgers de l’any prepandèmia, el d’Eivissa al 82% de moviments i 59,5% de viatgers, mentre que el de Mallorca encara només ha recuperat el 65% dels aterratges i enlairaments i el 49% de passatgers,14,5 milions de viatgers.