Mobilitat i accidents

L’assegurança del patinet elèctric serà obligatòria aquest any

  • Interior impulsa la seva implantació, dins l’estratègia de seguretat viària i en vista de l’augment de sinistres

L’assegurança del patinet elèctric serà obligatòria aquest any

José Luis Roca

5
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

Abans de l’estiu, el Consell de Ministres aprovarà l’obligatorietat de subscriure una assegurança per circular amb patinet elèctric a la via pública. És la previsió amb la qual treballen fonts de diversos estaments del Ministeri de l’Interior, l’agent polític més procliu a l’assegurança obligatòria en un grup de treball interministerial que treballa en la qüestió.

Fins ara no és obligatori subscriure cap pòlissa per anar pel carrer amb el que tècnicament s’anomenen vehicles de mobilitat personal (MVP). Són la «classe A» per a la nomenclatura dels guàrdies urbans, que no poden circular a més de 25 km/h... Excepte les trampes que es fan en el mercat. Alguns ajuntaments, com els de Barcelona, València, Benidorm i Alacant, obliguen les empreses de lloguer i certs usuaris a tenir, com a mínim, una assegurança a tercers. Però encara no s’ha implantat una obligació universal, com la que tenen els conductors de cotxes i motos.

«Es tracta de donar un paraigua normatiu al qual es puguin acollir totes les autoritats locals del país», expliquen des de la Direcció General de Trànsit (DGT). El seu director, Pere Navarro, participa en les reunions del grup de treball. Aquesta comissió s’ajunta sota la presidència del director general d’Assegurances, Sergio Álvarez Camiña. El seu ministeri, Economia, haurà de proposar una reforma de la llei de l’assegurança. Interior, per la seva banda, es veurà implicat en un altre retoc del Reglament General de Circulació.

Els passos

Els passosEn el grup de treball també hi ha el Consorci de Compensació d’Assegurances –que fins ara assumeix els sinistres dels conductors de patinet sense cobertura o que fugen, la immensa majoria–, la Fiscalia de Sala de Seguretat Viària i la patronal de l’assegurança, UNESPA.

En aquesta organització empresarial prefereixen no fer càlculs amb el calendari. «Primer s’ha de marcar el camp de joc», expliquen. «Estem analitzant quines possibilitats haurien de forçar una assegurança obligatòria per aquesta mena de vehicles», va admetre la presidenta de la UNESPA, Pilar González de Frutos, aquesta setmana davant els mitjans. Però «primer és imprescindible determinar les característiques tècniques que han de reunir aquests vehicles, i el control que en tindrà la DGT. En segon lloc, els vehicles han de ser individualitzats i identificats. Després vindria el desenvolupament d’una assegurança apropiada per a les responsabilitats pels danys que puguin ocasionar».

De Frutos va descriure el camí que està seguint la mesura. En «unes setmanes», diuen fonts de la DGT, estarà a punt el manual de característiques tècniques de l’MVP a Espanya. L’últim decret de modificació del Reglament General de Circulació, del 10 de novembre del 2020, va preveure la seva publicació al BOE.

Quan existeixi el manual, els fabricants i els compradors s’hauran d’atenir a les autoritzacions administratives de Tràfic. Des de la DGT no s’han pronunciat sobre la possibilitat que els patinets passin una ITV periòdica.

Potser llavors s’aclarirà com els policies podran identificar un patinet. El vehicle no pot portar una matrícula com la dels cotxes. Fonts pròximes al procés s’inclinen per un codi escanejable.

Sinistres i CO2

Sinistres i CO2«Hi ha patinets que per la força que tenen són gairebé motos –diu una de les fonts d’Interior–. El seu potencial de sinistralitat aconsella que no s’allargui la implantació de l’assegurança». Cap policia consultat discrepa d’aquest plantejament.

Però dins del Govern i la Comissió de Mobilitat de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies també hi ha una altra sensibilitat, la de l’Agenda 2030: no dissuadir el ciutadà que utilitzi transports no contaminants a la ciutat.

Fonts de la DGT entenen que en l’àmbit urbà «ens juguem la mobilitat del futur». La postura d’Interior també es basa en l’important percentatge en les estadístiques de sinistralitat de víctimes d’accidents a la carretera que són «usuaris vulnerables», com motoristes, ciclistes i conductors de patinets: representen el 38% dels morts en vies interurbanes el 2021, segons dades recentment difoses per Interior, i més de la meitat van perdre la vida un cap de setmana. Entre aquests hi havia un jove que anava amb patinet per una autovia.

‘Dummies’ amb el cap trencat

‘Dummies’ amb el cap trencatDos elements han animat el debat del grup de treball. El primer és un informe, «‘Crash tests’ de patinets elèctrics», sufragat per la Fundació Mapfre i l’àrea de R+D+i de la companyia. Per redactar-lo, van provar amb ‘dummies’ –els ninots que s’utilitzen en simulacions d’accidents– que xocaven o atropellaven anant amb patinet. Les conclusions recullen una alta freqüència de danys a la columna vertebral i el cap, especialment en vianants, encara més si són nens.

El segon element influent, asseguren les mateixes fonts, és la sinistralitat a Barcelona. L’últim balanç presentat pel seu consistori reflecteix un augment pròxim al 80% respecte del 2019 i el 2020.

Una de les reunions del grup de treball interministerial, la setmana del 24 de maig, es va veure marcada per la notícia de la mort d’un noi de 15 anys al xocar amb un cotxe a la Gran Via barcelonina. Era la culminació a la primavera: el 29 de març, l’atropellament d’una dona al carrer d’Aragó quan volia agafar un taxi; el 12 d’abril, una àvia de 72 anys atropellada i ferida greu a l’avinguda Josep Tarradellas; el 17 d’abril, un sinistre amb un patinet del qual va sortir ferit l’actor Pep Cruz…

Argument de venda

Argument de vendaL’assegurança obligatòria no arribarà abans de l’entrada en vigor, el 21 de març, de la renovada llei de seguretat viària. Però a Interior li corre pressa. L’equip del ministre Fernando Grande-Marlaska es planteja per no gaire més tard d’aquest trimestre tenir aprovada l’estratègia de Seguretat Viària 2021-2030, de la qual derivarà tot un paquet normatiu aquest any. L’anterior va vèncer al final del 2020 i el retard ve causat per la pandèmia.

Notícies relacionades

L’objectiu, confirmen fonts d’Interior, és reduir a la meitat els morts i ferits del trànsit el 2030, dins la tendència «morts zero» a la qual apunta l’ONU per al 2050.

Nombroses companyies ja ofereixen assegurances per als patinets, entre els 20 euros anuals d’Axa fins als 70 de Zurich. Al contrari, diversos comerços de patinets sondejats per aquest diari asseguren que precisament la no obligatorietat de l’assegurança és un factor que n’augmenta les vendes. «No es preocupi: l’assegurança és per als professionals; aquí l’únic obligatori és el casc», diu el venedor d’una botiga consultada a Madrid. L’assegurança «és a punt d’arribar, però encara no és obligatòria», diuen en un comerç del carrer d’Aragó de Barcelona. Està uns números més amunt d’on va ser atropellada aparatosament una dona que havia parat un taxi.