ÀUDIOS / Las ofertes clandestines dels venedors

El negoci de trucar patinets elèctrics: velocitat il·legal per 100 euros

  • Proliferen les invitacions per saltar-se la llei amb màquines capaces de quadruplicar el límit de 25 km/h

El negoci de trucar patinets elèctrics: velocitat il·legal per 100 euros

José Luis Roca

4
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

Pot ser que no sigui una simple mania la d’aquests conductors urbans que, en un semàfor que es posa en verd, perceben que els patinets elèctrics surten cada vegada més de pressa. Per entre 10 i 150 euros, qualsevol propietari d’un d’aquests vehicles pot aconseguir que l’hi truquin perquè corri a més dels 20, 25 o 30 quilòmetres per hora que, segons a quina ciutat i via, permet la llei.

Aquest diari ha pogut constatar ofertes de venedors de patinets en diferents punts d’Espanya –Catalunya, Madrid, Aragó, País Basc, Andalusia i País Valencià– que per entre 10 i 150 euros alteren la potència en watts del vehicle per saltar-se el límit legal.

«Tots els aparells es poden deslimitar. Si no, ningú els compraria; per anar a 25... ningú els compraria», s’explica un venedor online del sud d’Espanya. En el negoci li diuen «deslimitar», i consisteix, majoritàriament, a interceptar els sensors que desconnecten la bateria del patí quan aquest arriba als 25 quilòmetres per hora.

Habitualment, els patinets elèctrics de venda a Espanya venen de sèrie amb capacitat d’assolir 50 km/h, però limitats a 25. Aquests trucatges els incrementen la potència fins i tot per anar a 70, i en alguns casos arribar als 100.

Resultat: màquines d’equilibri precari en mans d’un públic jove que exposa el cos a velocitats altes sense parapet, ni airbag ni frens suficients per respondre. «Molta gent el porta deslimitat i va amb compte per no donar el cant d’anar molt ràpid, ¿d’acord? El legal és portar-lo limitat; després tu decideixes», argumenta un altre subministrador de patinets, aquest al nord, al qual s’ha dirigit EL PERIÓDICO. Tots els venedors consultats deixen la responsabilitat final en mans del client.

Patinets de carreres

Patinets de carreres«Qualsevol nit agafem quatre xavals fent carreres en un ‘botellon’», augura una font de la Policia Municipal de València. L’agent tem l’efecte d’emulació que pot provocar l’eSkooter Championship, una competició de carreres de patinets que en tota mena de plataformes virtuals s’anuncien per a aquest any... com a esport professional.

Però en aquestes carreres està previst l’ús de l’ESC, un bòlid a què l’organització anomena «el fórmula 1 dels escúters», que arriba a 100 km/h, i no les dèbils màquines urbanes que ja omplen els carrers afavorits per les polítiques mediambientals dels ajuntaments.

Cent per hora ofereix un subministrador als seus clients en el País Valencià amb un model de fabricació estrangera, el Dualtron Storm. «No és legal deslimitar-lo –admet–. Jo venc patinets normals, que surten a 25 (km/h) de la botiga, i la gent em diu: ‘Escolta, deslimita-me’l’. I jo extraoficialment l’hi deslimito perquè corri a 50...»

Sap que no és legal... tret d’en privat: «Si l’utilitza per la seva finca, per un port, per un aeroport, un càmping... allà sí que és legal», considera aquest venedor.

«Un truc»

«Un truc»La Policia vigila els més atrevits, però no consta un nombre significatiu de sancions a Madrid o Barcelona a usuaris de patinet per excés de velocitat o altres infraccions. Entre altres raons, perquè encara espera publicació en el BOE el Manual de Característiques dels Vehicles de Mobilitat Personal. Un decret del Ministeri de Presidència el 10 de novembre de 2020 va encarregar-ne la redacció a la Direcció Central de Trànsit.

La llei està per fer, però ja està feta la trampa: per entre 150 i 250 euros es ven un petit comandament que infereix al patí una velocitat legal o il·legal a voluntat del seu amo: «Hi ha un truc; és un comandament. Vostè el porta a la butxaca, prem el botó i el deslimita...», explica un dels subministradors contactats.

L’aparell, similar al comandament electrònic de la porta d’un garatge, es ven a 60 euros a la botiga Ecoplanet de Madrid, i a entre 36 i 220 euros a la cadena Urban 360 de Barcelona. A falta de proscripció legal, «no és el venedor el que comet la falta, sinó el conductor que viola el límit de velocitat», explica el policia valencià.

La limitació és per a alguns conductors paper mullat. Un dels trucs oferts consisteix a comprar cert model de patí a Aliexprés, desmuntar-lo, ampliar la seva caixa de bateries i posar-li altres de fabricació xinesa de fins a 1.800 watts (l’habitual és 250). Resultat: 80 km/h.

Notícies relacionades

Cent euros és la mitjana del preu d’aquests serveis clandestins que estan alterant el parc de patins elèctrics als carrers. Moltes botigues que l’ofereixen utilitzen el reclam mediambiental en els seus noms i la seva publicitat. L’oferta més barata, de 10 euros, es publica a Saragossa. Consisteix en l’eliminació del límit de velocitat en una pantalla de control, per bluetooth. «Va per pantalla. En aquest model fiques els paràmetres a la pantalla i es deslimita. Em truques, t’explico com i ja ho fas tu», explica un altre venedor del nord del país.

Aparells ja trucats s’ofereixen entre els 300 i 750 euros a Madrid, Barcelona, Las Palmas i Jaén, segons ofertes publicades en el menys especialitzat però més popular dels portals: Milanuncios. Els consells per alterar la màquina circulen també per Youtube. Entre els més eloqüents, un de titulat, amb emoticones de flames incloses, «TRUCAR PATINET perquè corri de 80 a 90 km/h», amb 4.400 visites. Un altre, menys cridaner però igualment freqüentat, explica com canviar –amb un tornavís, un cúter i massilla adhesiva– els fusibles de seguretat al vehicle perquè corri més; perquè arrenqui, literalment, cremant roda.