Els jutges endureixen la condemna als conductors borratxos homicides

  • Una sentència aplica la reforma que permet agreujar la condemna en la mort de dos motoristes atropellats a Badalona

Els jutges endureixen la condemna als conductors borratxos homicides
3
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Matar almenys dues persones conduint borratxo o drogat ja es castiga més durament. L’Audiència de Barcelona ha aplicat una reforma del Codi Penal del 2019 que agreuja la petició de pena habitual. Aquesta sentència, a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, condemna a cinc anys i nou mesos de presó Jordi P. S. que, sota els efectes de l’alcohol i estupefaents, va causar la mort dels dos ocupants d’una moto que circulava per Badalona una nit de març del 2020. El conductor anava a 133 km/h en un carrer limitat a 50. És la primera resolució d’aquest tipus que es dicta a Catalunya i la tercera a Espanya, segons les fonts consultades per aquest diari.

L’article del Codi Penal (el 142 bis) esgrimit pels jutges, a petició de la fiscalia i de l’acusació particular, permet sol·licitar una condemna superior en un grau en accidents amb dos o més morts si «el fet revesteix notòria gravetat, en consideració a la «singularitat» del succés i la «rellevància del risc i del deure normatiu infringit». En aquest context s’enquadra la conducció temerària sota la influència de l’alcohol i la droga.

En el cas de l’accident de Badalona, la Fiscalia de Barcelona va exigir, en consideració a aquesta reforma de 2019, un total de vuit anys i sis mesos de presó i l’acusació particular, 11 anys i mig. No obstant, el tribunal de la Secció 21 de l’Audiència barcelonina no imposa aquesta condemna, a l’entendre que un dels delictes que atribuïa a l’acusat, el d’abandonament del lloc dels fets, va ser en grau de temptativa, per la qual cosa rebaixa la condemna, i un altre, el de resistència als agents autoritat, no es va produir, per la qual cosa l’absolen. A més, unifica tres delictes contra la seguretat viària en només un. D’aquesta manera, els magistrats consideren l’imputat culpable d’un delicte de conducció temerària en concurs amb dos homicidis per imprudència greu, així com un altre de lesions per imprudència greu per les ferides provocades al conductor d’un altre vehicle. Fixen una indemnització de gairebé 500.000 euros per a la família de les dues víctimes i 12.600 euros per al lesionat.

L’advocat Javier Benito Gadea, del despatx Vosseler, que exerceix l’acusació particular, ha assegurat a aquest diari que «es tracta d’una clara victòria» dins dels marges establerts en la legislació vigent» que, segons la seva opinió, «ha de ser urgentment modificada perquè fets tan greus com els que ens ocupen puguin tenir el retret penal que mereixen sens dubte».

Fugida a gran velocitat

La sentència declara provat que cap a les 20.35 hores del 6 de març del 2020, l’acusat, Jordi P. S., conduïa un vehicle Volkwagen Golf pel carrer Maresme de Badalona, fent-ho sota els efectes de l’alcohol i substàncies estupefaents, «per la qual cosa tenia minvades les seves facultats psicofísiques», amb la consegüent lentitud de reflexos i reducció del camp visual. A l’adonar-se de la presència d’una patrulla policial que circulava darrere d’ell, va emprendre la fugida a gran velocitat, envaint la calçada en sentit contrari durant uns 200 metres. Va ometre, remarca la resolució, «les més elementals mesures de precaució en la seva conducció».

Notícies relacionades

A l’arribar a l’avinguda Alfons XIII, J. P. S. va girar, circulant en contra direcció en ziga-zaga, saltant-se semàfors en vermell i havent de «frenar bruscament» la resta de vehicles per evitar col·lidir-hi. Els vianants que es trobaven creuant la via van haver de saltar per evitar ser arrossegats, «posant d’aquesta manera en perill les persones» que es trobaven en aquest carrer. L’imputat va arribar a una velocitat de 133 quilòmetres per hora, quan la limitació és de 50 quilòmetres per hora.

A l’arribar a l’encreuament amb el carrer Joan XXIII, l’acusat «va girar bruscament» cap a l’esquerra, «envaint de nou el sentit contrari» i col·lidint frontalment amb la moto que circulava correctament, arrossegant-la fins a col·lidir amb un altre cotxe, un Audi A5, que circulava darrere del ciclomotor. Com a conseqüència de l’accident, van morir el motorista i la seva parella. També va resultar lesionat el xòfer de l’Audi A5 (d’allà el delicte de lesions per imprudència greu).