Centres no homologats
La Guàrdia Urbana i Salut posen la lupa sobre els laboratoris de PCR
La Guàrdia Urbana de Barcelona i la Conselleria de Salut investiguen tres laboratoris per practicar proves d’antígens i PCR sense l’autorització pertinent. El primer centre sota sospita va ser detectat i clausurat el passat 25 de desembre al carrer de Bailèn. El segon, ubicat al carrer de Floridablanca, va ser, segons tots els indicis, una reproducció del primer ja que algunes de les persones empleades al laboratori del carrer de Bailèn van ser identificades de nou en aquest segon establiment, que també es va tancar el 3 de gener. El tercer sota sospita serà inspeccionat les pròximes hores arran d’avisos que la policia municipal ha rebut a través de les xarxes socials, segons fonts consultades per aquest diari.
En realitat, després de la detecció del laboratori del carrer de Bailèn, i del seu posterior rebrot al centre del carrer de Floridablanca, les autoritats municipals i de la Generalitat han pres la decisió de revisar els centres que operen a la capital catalana. L’eclosió de la variant òmicron, que ha disparat els contagis fins a elevar el risc de rebrot a Catalunya per sobre dels 4.000 punts –el doble del registre que va marcar la cinquena onada de la variant delta, la més elevada que constava fins a la data–, també ha multiplicat la necessitat que tenen els ciutadans de sotmetre’s a proves diagnòstiques de la malaltia. Més, encara, per Nadal, quan se succeeixen les trobades familiars amb persones de risc com les de més edat. Actualment, segons el llistat oficial del departament de la Generalitat, hi ha 89 laboratoris que operen amb la certificació adequada que entrega l’administració catalana.
Azucena Carranzo, directora general d’Ordenació i Regulació Sanitària de Salut, ha demanat als ciutadans que abans d’acudir a qualsevol lloc amb l’objectiu de sotmetre’s a proves diagnostiques de covid s’assegurin que es dirigeixen a un d’aquests 89 llocs que consten en aquesta llista pública de Salut. Una llista que també utilitzarà la Guàrdia Urbana per «garantir» que a la capital catalana només continuaran oberts a partir dels pròxims dies els centres degudament homologats, explica Jordi Oliveras, portaveu del cos municipal. Conselleria i Urbana han anunciat aquest dimecres la creació d’un protocol d’actuació conjunt per poder tancar en poques hores tots els laboratoris en els quals es detectin anomalies durant la inspecció que ja ha començat.
El primer avís
El passat 25 de desembre, diversos usuaris d’un centre de diagnòstic de covid van contactar amb la Guàrdia Urbana per mostrar els seus dubtes sobre el funcionament d’un laboratori que es promocionava a internet a través de la web PCR.Postadesol.es. Hi havia personal que es comportava d’una manera que no faria personal sanitari qualificat, com, per exemple, practicar test d’antígens o PCR, que impliquen reduir molt les distàncies entre infermer i pacient, sense portar la mascareta degudament col·locada. Una patrulla de la Guàrdia Urbana es va dirigir al local, ubicat en el número 230 de Bailèn, al districte de Gràcia, i va observar que fossin o no certs els rumors que denunciaven alguns ciutadans, l’activitat d’aquest establiment havia congregat un bon nombre de persones que feia cua a la vorera. La Guàrdia Urbana va decidir enviar al lloc una patrulla de paisà.
Els dos policies van poder entrar al local sense aixecar sospites perquè no vestien uniforme. I, quan van accedir al laboratori, es van adonar que els seus responsables no disposaven de l’acreditació necessària. Van avisar la Conselleria de Salut, que va enviar-hi els seus inspectors. Aquests segons van acabar clausurant el centre perquè, entre altres coses, sustentava el seu funcionament sobre una llicència expedida per la comunitat autònoma de Castella i Lleó, tal com va avançar el diari digital NacióDigital. A Catalunya es requereix una llicència de la Generalitat. Entre els empleats hi havia un metge però la resta del personal no disposava de la formació adequada. Només els sanitaris com els metges o els infermers poden practicar proves diagnòstiques per detectar la covid.
Tant Carranzo com Oliveras han explicat que els inspectors de la conselleria i els agents comprovaran ara si a més d’operar sense la llicència de la Generalitat, aquest laboratori, que suposadament va continuar operant al centre de Floridablanca després de ser tancada la seu de Bailèn, també ha comès més il·lícits. Se centraran en aspectes sobre les mesures sanitàries que s’han de seguir, el tipus de contractació del personal i titulació de cada empleat i la validesa dels certificats que entregaven als clients. «Les diligències que estem redactant acabaran en un jutjat perquè la justícia valori si s’han produït delictes penals», ha remarcat Oliveras.
- Amb la calor, arriben els mosquits: el remei que s’ha posat de moda per fer-los fora a la nit
- Cures bàsiques Renda 2025-2026: en quines comunitats pots deduir despeses veterinàries i com estalviar fins a 100 euros en la declaració
- Els consells de Maria José Valiente, psicòloga i col·laboradorada de SanaMent Maria José Valiente: "A les segones oportunitats hi arriba més una persona que ha viscut, que ha caigut i que s'ha tornat a aixecar"
- AVUI A LES 21.00 La final de la Copa del Rei
- CONEGUTS I SALUDATS Una llum al camí
