LA FOGUERA
Telepaís de cambrers
No feia falta que se suïcidés Forqué per obrir aquest meló: ‘MasterChef’ i altres programes de cuina-espectacle són el diable.

No feia falta que se suïcidés Forqué per obrir aquest meló: ‘MasterChef’ i altres programes de cuina-espectacle són el diable. L’efecte d’aquesta classe de tele fa temps que l’estic veient als locals més anodins. És com la inundació d’anglicismes que ha anat devorant els rics argots i imaginatius neologismes de l’espanyol, allò que Pasolini anomenava l’‘estandardització’. Abans tenies fondes i bars-restaurant i ara ‘gastroteques’. La diferència és que són llocs calcats uns dels altres, redecorats a la moda vulgar i ‘lowcost’ del programa de Chicote, amb barrils de cervesa molt grans i plaques de fusta de color lila (o alguna cosa pitjor) a les parets. Els cambrers, obsequiosos fins al pudor, estan programats pel to de la tele i et presenten cada plat com si en lloc de menjar-te’l haguessis anat allà a concertar matrimoni.
Això és nou, una transformació radical de l’espècie. Abans de la vomitada de programes d’aquests, que han d’agradar molt als petits i mitjans empresaris o, pitjor, als clients, cada cambrer tenia la seva pròpia personalitat: n’hi havia de simpàtics i d’estúpids, alegres i apagats, ràpids i lents, llestos i badocs com passava amb els taxistes abans que desembarquessin els explotats i robòtics conductors de Cabify. Però a mesura que aquesta cortesia ridícula de la televisió s’ha anat posant de moda, el vell cambrer hispànic, variat i imprevisible, ha sigut substituït per l’espècie invasora: l’autòmat de ‘MasterChef’, disposat a emplatar el que sigui.
Notícies relacionadesEl meu amic C. n’és un. Abans vestia normal i li agradava la seva feina. Ara porta una armilleta rosa la mar de ridícula, camisa negra, i el cap li diu com ha de pentinar-se i li prohibeix fer broma amb ‘el client’. C. diu que el seu cap ja només es refereix a la gent que ve a l’‘establiment’ com ‘el client’, com si en comptes de persones s’haguessin convertit en una entelèquia sense cos ni personalitat, que és bàsicament el que ha passat amb C. des que l’obliguen a parlar com la megafonia d’un avió. Li paguen el mateix que abans.
Si Bangladesh és el nostre taller de costura, la Xina el nostre venedor de telèfons i Corea el nostre fabricant de frigorífics, clarament nosaltres som els cambrers per a les elits de tots aquests països que la globalització ha convertit en gremis. Val més això que res. I és normal que la televisió pública hi participi, perquè cal educar-nos abans que sigui massa tard.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Previsió estacional Catalunya s’endinsa en una tardor amb un 70% de probabilitats que faci més calor del normal i amb gran incertesa sobre les pluges
- Crim sense aclarir La jutge de Sabadell que investiga l’assassinat d’Helena Jubany reobre el cas contra Ana Echaguibel
- Observatori Social de l’Habitatge Prensa Ibérica-Santander Enquesta: Els espanyols exigeixen facilitar la construcció d’habitatges i agilitar el desallotjament d’okupes
- Iniciativa solidària Barcelona llança el seu Districte 11 per a Palestina amb Gay com a regidora i 1,5 milions de pressupost
-
Ofert per
- Apunt No ens semblava bé que Lamine guanyés
- Fitness Beach Gavà. Vida saludable La festa del fitnes torna Gavà amb un matí de ioga, ball i ‘stretching’
- Barcelona, protagonista Megaprofe acosta la IA a milers de professors i alumnes a Espanya
- BÀSQUET Chus Mateo assumeix el relleu de Scariolo a la selecció
- Contracrònica de la Pilota d’Or Una gala amb ADN culer