Rubén Viñuales, alcalde de Tarragona: "Arribarem fins al final amb l’estació intermodal per no perdre’ns trens"

L’alcalde de Tarragona reivindica el nou contracte de les escombraries i anticipa que la millora ja «es notarà el primer dia». També parla de la controvertida estació intermodal prevista per a Vila-seca.

«És prioritari un pla d’asfaltatge per a una ciutat que no s’ha asfaltat des de l’època d’August»

«Aquí ja tenim experiència en saber què és tenir una estació fora de nuclis poblats»

Rubén Viñuales, alcalde de Tarragona: "Arribarem fins al final amb l’estació intermodal per no perdre’ns trens"
5
Es llegeix en minuts
Jan Magarolas

Ha superat els dos anys en el càrrec i inicia el compte enrere per al 2027. En l’equador del mandat vam veure un alcalde molt positiu.

L’optimisme és important a Tarragona, i el pragmatisme i el realisme, també. Aquí tenim motius per ser positius, tenim més de 500 milions d’euros en inversions públiques, sense parlar de les privades, amb les quals hem solucionat problemes històrics . Parlo de la Tabacalera, les escombraries, la plaça de la Cinquena Promoció de Sant Pere i Sant Pau, que feia dècades que s’arrossegava, la plataforma del Miracle... Són coses que semblava que no es podrien arreglar mai.

¿Junts i En Comú Podem (ECP) són els socis prioritaris per negociar els pressupostos del 2026?

La nostra prioritat és que Tarragona avanci, i aquests dos anys ho ha fet gràcies a Junts i ECP. I també a ERC el primer any de mandat, que va aprovar el pressupost. Estem oberts als grups que vulguin sumar.

¿Quines seran les prioritats del PSC en els pressupostos?

Via pública. Neteja, jardineria i un pla d’asfaltatge per a una ciutat que no s’ha asfaltat des de l’època de l’emperador August. Farem actuacions en el polígon Francolí, en la part que ens pertany; también a l’avinguda Andorra, el carrer Prat de la Riba i als laterals de l’avinguda Roma. I també molta inversió en els barris.

Tarragona presentarà la Part Baixa al Pla de Barris del Govern. ¿Què espera aconseguir? ¿Com canviarà el barri?

Canviarà del tot. De moment hem invertit nosaltres, amb un col·lector de la Part Baixa que costarà més de tres milions i que pagarem perquè és necessari. El canvi serà total, amb un pla integral impulsat pel govern Ricomà (ERC), que és l’únic llegat republicà que conec, i que ens permet tenir més punts en el Pla de Barris. Aquest finançarà fins al 50% de la renovació, i nosaltres anem amb la idea d’una inversió total d’uns 25 milions d’euros.

Amb el POUM en redacció, ¿és una previsió realista tenir-lo aquesta legislatura?

Sí, totalment. Tenim presentat l’avanç del POUM, els informes preceptius estan sol·licitats, i el que falta ara és l’informe d’inundabilitat, que ho està retardant tot, però que en principi hauria d’estar preparat a l’octubre. Estic preocupat perquè l’Agència Catalana de l’Aigua ha canviat les normes del joc a mig partit, i això no pot ser.

¿Com podria afectar això el POUM de Tarragona?

La inundabilitat de tota la zona del riu Francolí és una afectació absolutament irreal, ni per la via del tren ni per les canyes del riu. I un altre problema que veig és que, en les negociacions amb els partits, cadascú voldrà dir la seva. Però n’hi ha que saben que és necessari tenir un POUM i que molts projectes depenen de tenir-ne un o no. Sent molt optimistes, la primera pedra es podria col·locar en sis anys, així que ningú es pensi que tenir un POUM aprovat em donarà vots.

L’hem sentit parlar de la Tarragona de les 200.000 persones. ¿És cap on ha d’anar el POUM?

Aquesta seria la conseqüència, no l’objectiu. La ciutat ha de créixer en totes direccions i de manera molt sostenible. Som 145.000 persones a Tarragona, més que mai, i tenim capacitat per créixer, però hem de gestionar el que vindrà. La taxa de natalitat és baixa, però sabem que vindrà molta gent a viure aquí en els pròxims 20 i 30 anys, i hem de gestionar-ho.

L’estació intermodal ha creat desavinences amb Vila-seca.

La meva relació amb l’alcalde de Vila-seca és excel·lent. L’Àrea Metropolitana de Barcelona mancomuna serveis de competència municipal, però no defineix estacions, aeroports, museus ni ports. Fer estacions és una competència del Ministeri [de Transports]; i, per tant, voler barrejar l’Àrea Metropolitana de Tarragona amb això no ho accepto. A Barcelona els municipis també discrepen i no per això deixen l’AMB.

¿Com valora que la Generalitat no s’hagi manifestat sobre col·locar la intermodal a Vila-seca o a Tarragona?

Ser solidari sempre és un bon negoci, però s’ha de ser solidari amb les persones, no amb els territoris. L’estació de tren de Tarragona té actualment dos milions d’usuaris; la de Reus, 900.000; i les de Vila-seca i Salou juntes, uns 380.000. Els usuaris són aquí, s’ha d’acostar el tren a les persones, i no les persones al tren. Si no, es faria l’estació als Monegres, que sortiria molt bé de preu. Si la intermodal es fa a Vila-seca serà pel criteri dels enginyers, perquè és on es creuen les vies, sense un estudi de la mobilitat. A Tarragona ens queixem perquè no volem perdre trens.

¿Quins són les seves eines si es decideix que l’estació ha d’anar en terrenys de Vila-seca?

Anirem fins al final per no perdre’ns trens: els que venen de València, de mitjana distància i que fa anys que no paren a Tarragona. Som la segona capital de Catalunya. ¿I ara també pretenen que llepem amb els Regionals? No. Vull que vingui algú del Ministeri i que ens posi per escrit que els nostres enginyers estan equivocats. I que ho faci una enginyeria externa, no els funcionaris. Perquè aquí ja tenim experiència a saber què és tenir una estació fora dels nuclis poblats. Per això volem garanties que a Tarragona no perdrem trens ni freqüències i que s’estudiï la possibilitat d’ubicar-la a l’Horta Gran (Tarragona), perquè, si no, aniré fins al final.

Fa molt poc s’ha firmat el contracte de les escombraries amb Urbaser, després d’una llarga polèmica per aquest servei municipal. ¿Això el carrega de raons a vostè?

Tenir raó a la vida està sobrevalorat. No vull tenir raó, vull que passin coses. I això és molt bo per a Tarragona, és el que la ciutat necessita, necessitava i necessitarà: una empresa de la neteja a l’altura de la ciutat. Això ho tindrem el dia 4 de novembre.

¿Com veu la ciutat quant a neteja, en el dia d’avui?

Es absolutament millorable. També és molt millorable el civisme. La nostra part de responsabilitat és innegable, i jo no vull culpar ningú, però moltes vegades les escombraries queden fora dels contenidors quan aquests encara no són plens. ¿De qui és la culpa d’això?

Notícies relacionades

¿Quan es notarà el canvi?

El primer dia. En tots els sentits: maquinària, freqüències, de tot. I aviso que hi haurà un parell de mesos durs, però venen bons temps.

Temes:

Tarragona Govern