Observatori Social de l’Habitatge Prensa Ibérica-Santander
Enquesta: Els espanyols exigeixen facilitar la construcció d’habitatges i agilitar el desallotjament d’okupes
El 74% dels entrevistats reclamen fomentar la construcció de pisos de protecció oficial
Enquesta: Els espanyols culpen l’escassa obra nova i els pisos turístics de la crisi de l’habitatge
Enquesta: Nou de cada deu espanyols exigeixen als partits un pacte d’Estat per l’habitatge

.
Una vegada identificades les causes principals de la crisi de l’habitatge, que els espanyols atribueixen a l’escassetat d’obra nova i a l’impacte dels pisos turístics, l’estudi realitzat per l’Observatori Social de l’Habitatge a Espanya de Prensa Ibérica i Banco Santander ha plantejat a la ciutadania sis possibles mesures per resoldre aquesta complexa problemàtica. Les respostes dels 2.404 entrevistats per l’empresa demoscòpica Cluster 17 mostren que la societat també té bastant clares les solucions: facilitar la construcció d’habitatge i agilitar el desallotjament d’okupes són les mesures que conciten més suport entre la ciutadania. Una conclusió que posa el focus en una derivada de l’emergència habitacional: el problema de les ocupacions de pisos. Altres receptes com els avals per a joves susciten un suport transversal, i escapen de la clàssica fractura ideològica, que també existeix en aquesta qüestió.
Sis de cada deu espanyols exigeixen com a solució que les administracions facilitin la construcció de nous habitatges (59%), i és la mesura més avalada entre les sis que s’han proposat. El 45% aposta per agilitar els tràmits per desallotjar okupes, cosa que reflecteix que l’ocupació es percep com un problema rellevant que afecta l’accés a l’habitatge. A continuació s’apunten tres solucions amb percentatges bastant semblants: limitar els preus del lloguer en zones tensades (39%), subvencionar la rehabilitació de pisos antics (38%) i avals públics per comprar primers habitatges (36%). Només el 17% dels entrevistats advoquen per permetre que els bancs puguin incrementar els seus límits de finançament.

Al tractar-se de la solució més demanada, l’estudi ha interpel·lat els entrevistats per les mesures més efectives per accelerar la construcció de nous habitatges. I la majoria en aquest cas és més contundent: tres de cada quatre espanyols (74%) reclamen que es fomenti la construcció de nous habitatges de protecció oficial (HPO). El segueixen com a opcions accelerar els tràmits en la construcció (44%), liberalitzar el sòl a les ciutats (43%) i promoure la transformació en habitatges d’altres tipus d’edificis, com oficines (38%). Només el 19% aposta per permetre que s’aixequin habitatges en sòl dotacional públic, el que està reservat per a equipaments públics.
La limitació dels preus del lloguer en zones tensades té un fort suport entre els votants de Sumar (80%), del PSOE (61%) i del conjunt de formacions d’esquerra, mentre que els electorats del PP (73%) i de Vox (71%) prioritzen que es faciliti la construcció de pisos. Si bé el foment dels HPO té un suport bastant transversal, i accentuat entre els votants socialistes (84%) i de Sumar (91%), la liberalització del sòl genera una forta bretxa ideològica: la mesura és avalada de manera molt més significativa pels votants del PP (64%) i Vox (67%) en comparació amb els electors dels dos socis del Govern, el suport del quals oscil·la entre el 15% i el 28%. Una cosa similar passa amb agilitar el desallotjament d’okupes, que supera el 70% entre els votants del PP i de Vox, però es queda en el 23% en l’electorat del PSOE i cau al 9% en el de Sumar.

Els grups d’edat més joves, sobretot entre 18 i 24 anys, són els que més reclamen la construcció de més habitatges (57%) i limitar el preu dels lloguers (50%) i els avals públics (46%), i posen molt menys el focus en el desallotjament d’okupes (33%) que les franges d’edat per sobre dels 25 anys, entre les quals aquesta mesura supera el 45% de suport. Per ingressos, l’exigència de més pisos creix a mesura que es cobra més, i les ocupacions inquieten les dues franges extremes: els que ingressen menys de 1.000 euros (55%) i més de 5.000 euros (57%).
g
Fitxa tècnica del sondeig
-Empresa responsable: beBartlet.
-Tècnica d’investigació: Entrevistes ‘online’.
-Univers: Població de 18 anys i més residents a Espanya.
-Mostra: 2.404 entrevistes.
-Tipus de mostreig: Quotes per sexe, edat, província, dimensió de municipi, categoria socioprofessional i vot passat en les eleccions generals del 2023 i les europees del 2024.
-Marge d’error: +/-0,8% màxim per a un nivell de confiança del 95%.
-Treball de camp: Del 2 al 5 de setembre del 2025.
h
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Enquestes eleccions Enquestes eleccions Vivenda Pisos Lloguer de vivenda Enquestes Apartaments turístics Vivenda social El Periódico de Catalunya Banco Santander Prensa Ibérica
- Mobilitat Via Laietana: l’Ajuntament pinta un pas de vianants tradicional a la plaça d’Antoni Maura per pal·liar la confusió
- Mònica Baró: "Hi ha nens que no entren en literatura però que llegirien en bucle el llibre dels rècords"
- METEOROLOGIA El temporal causa almenys una víctima mortal a l’Alt Penedès
- Adeu feliç Brindis sorpresa al Born per acomiadar Juan Viso, el quiosquer emblemàtic del barri: «És part de la nostra identitat»
- Aíto García Reneses: "Ara faig fotos a ocells. M’hivaig aficionar en un viatge a Sud-àfrica"
- Tribunals Un jutjat investiga per primera vegada la Guàrdia Civil per l’espionatge amb Pegasus i amb el programa Candiru
- Revisió de polítiques socials L’informe per erradicar la pobresa infantil a Catalunya proposa incloure la despesa en habitatge com a indicador de vulnerabilitat
- Commoció cerebral Tom Holland, hospitalitzat d’urgència després de tenir un accident en el rodatge d’‘Spiderman’
- OFICIAL Chus Mateo, nou seleccionador espanyol de bàsquet
- BANCA Sabadell insisteix que l’OPA del BBVA és «dolenta» malgrat la millora del preu