Salut mental i suïcidi
Els trastorns mentals entre els nens s’han triplicat per la pandèmia
El 2020 es van suïcidar 61 menors, segons un informe de Save the Children que reclama polítiques públiques preventives i eficients
La pandèmia ha provocat un augment de les depressions i els problemes de salut mental, no només en els adults, també en els menors. El virus i les restriccions associades han causat un increment de les preocupacions, les pors i la infelicitat entre nens i adolescents, sobretot en aquelles famílies de baixos ingressos i en les quals algun dels seus membres ha perdut la feina. De fet, el 2020 es van suïcidar 61 menors a Espanya i un 3% dels nens i adolescents han tingut pensaments suïcides aquest any, segons l’informe de Save the Children ‘Créixer Saludable(ment)’.
Per tenir dades fiables sobre l’impacte de la pandèmia en la salut mental dels menors, l’oenagé ha realitzat una enquesta entre 2.000 pares que clona a l’Enquesta Nacional de Salut del 2017, que conté les últimes dades oficials. I la comparació mostra que les malalties emocionals s’han triplicat. En concret, els trastorns mentals com la depressió i l’ansietat han crescut d’una prevalença en l’1,1% dels nens entre 4 i 14 anys a un 4%. I els trastorns de conducta, tals com dèficit d’atenció o hiperactivitat, del 2,5% al 7%. A més, la incidència d’aquests problemes és quatre vegades més gran (el 13% davant el 3%) a les llars amb baixos ingressos.
El sondeig també ha detectat que si el 2017 hi havia un 19% dels nens que manifestaven tenir moltes preocupacions, el percentatge actual ascendeix fins al 30%. I la infelicitat ha pujat del 8,4% al 18,1%. Segons ha remarcat Andrés Conde, director general de Save the Children, els nens viuen de la interacció social i el tancament d’escoles gairebé sis mesos i la incertesa econòmica a les cases i el temor de contraure, ells o qui els envolta, la malaltia ha tingut un impacte fortíssim en la salut mental dels més petits.
Cataluya, al capdavant
Tot i així, hi ha grans diferències territorials, que l’estudi no analitza en profunditat. Però sí que ha detectat que Catalunya, seguida de Madrid i Galícia, presenten una prevalença més elevada a la que els correspondria pel seu pes poblacional.
Tot això ha provocat que el 2020 el suïcidi, que és el desenllaç més dramàtic de les malalties mentals, fos la primera causa de mort entre els menors en els sis primers mesos de l’any i la segona de juliol a desembre del 2020, després dels accidents de trànsit. Tot i així, afortunadament, les taxes a Espanya estan per sota de la mitjana europea.
Caiguda dels diagnòstics
El problema és que el sistema de salut, que ja estava infradotat de psicòlegs i psiquiatres abans de la pandèmia, no dona a l’abast per detectar i atendre tots els nens que necessiten ajuda. Per exemple, si el 2017 es detectaven el 93% dels trastorns de conducta, el percentatge ha caigut ara al 75%. Per això, Save the Children demana al Govern polítiques públiques eficients, com que es dupliqui el nombre de professionals especialitzats o que es creï un telèfon d’atenció a la salut mental exclusiu per a la infància i l’adolescència.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Nova volumetria L’ampliació del Comedia per al Museu Carmen Thyssen, a votació
- TURISME BCN reprèn l’estudi sobre fluxos de creueristes que va suspendre la covid
- SOROLL Terrassa pacificarà el carrer d’Arquimedes després d’anys de queixes veïnals
- Transformació de montjuïc Barcelona ampliarà el Sant Jordi Club fins als 9.000 espectadors
- Integració Piera, en estat de xoc després de l’incendi que va arrasar la mesquita