Efectes del canvi climàtic

Austràlia declara l’aparició del fenomen la Niña per segon any seguit

Provocarà pluges més abundants de l’habitual, temperatures més fresques i més possibilitat de ciclons tropicals

Austràlia declara l’aparició del fenomen la Niña per segon any seguit

EFE / MICK TSIKAS

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Govern australià va declarar aquest dimarts l’aparició del fenomen la Niña al Pacífic tropical per segon any consecutiu, cosa que provocarà pluges més abundants de l’habitual a gairebé tot el territori d’Austràlia, temperatures més fresques i més possibilitat de ciclons tropicals.

«Els models climàtics suggereixen que la Niña tindrà una vida curta i persistirà fins ben entrat l’estiu a l’hemisferi sud o fins a la tardor del 2022» (entre el gener i el març), va indicar en un comunicat l’Oficina de Meteorologia d’Austràlia.

Augment de ciclons

Andrew Watkins, director de l’oficina meteorològica, va afirmar que la Niña «augmenta les possibilitats de temperatures més fresques de la mitjana durant el dia en bona part d’Austràlia i pot incrementar el nombre de ciclons tropicals».

«Els fenòmens de la Niña consecutius no són inusuals», va dir Watkins, que va assenyalar que l’última vegada que aquest fenomen va ocórrer dos anys seguits va ser entre el 2010 i el 2012, quan Austràlia va patir inundacions provocades per les precipitacions més grans de la seva història.

Aquest fenomen climàtic va causar l’any passat inundacions a Austràlia que van desplaçar milers de persones, ja que es caracteritza per provocar temperatures més baixes de l’habitual i precipitacions més copioses, especialment a l’est, el nord i el centre del país.

Augment de temperatures

La Niña és la fase de temperatures més fredes dins del cicle climàtic el Niño-Oscil·lació del Sud, que té a l’altre extrem el fenomen el Niño en la fase càlida i té també una tercera fase neutra.

Notícies relacionades

L’agència meteorològica va advertir així mateix que el canvi climàtic «continua influint el clima global i australià» i va recordar que les temperatures s’han incrementat en 1,44 graus entre 1910 i el 2019 i les pluges a l’estació humida (octubre-abril) han augmentat en els últims vint anys.

En aquest sentit, va indicar que en les últimes dècades hi ha hagut «una tendència cap a una proporció de pluges més gran d’alta intensitat i curta durada, especialment al nord d’Austràlia». Tant el Niño com la Niña s’expandeixen des de les regions tropicals durant diversos mesos i provoquen variacions en les temperatures globals i en les precipitacions.