Mar
El soroll posa en perill els cetacis del Mediterrani
Proposen reduir la velocitat de les embarcacions per limitar el nivell de decibels al mar - Un informe d’experts planteja solucions per protegir les balenes i dofins

L’excés de soroll, provocat pels motors de les embarcacions, s’ha convertit en un perill per a les espècies marines que habiten, o transiten, per aigües del Mediterrani. Així ho van assegurar ahir els responsables de tres organitzacions que es dediquen a la protecció del mar. Es tracta d’OceanCare, Marilles Foundation i Alnitak. Totes exigeixen a l’Estat, amb l’obligada implicació del Govern balear, que s’adoptin mesures de protecció al corredor de migració de cetacis del Mediterrani, entre els quals s’inclouen la balena barbada, que és el segon mamífer més gran del planeta, o els dofins.
Nicolas Entrup, codirector d’OceanCare, una organització internacional per a la protecció del medi marí, va explicar que el so viatja cinc vegades més ràpid a l’aigua que a la superfície. I això intranquil·litza, alhora que confon, les espècies marines, que es comuniquen a través del so. El problema es produeix quan el so es converteix en soroll, que posa en perill la supervivència de la fauna marina, en especial dels cetacis.
Els experts estan mirant de conscienciar de la necessitat d’adoptar mesures de seguretat a l’anomenat corredor mediterrani, que compta amb una superfície marina de gairebé 47.000 quilòmetres quadrats. És un espai ric en espècies, entre les quals s’inclouen balenes i catxalots. Aquesta àrea compta amb una declaració oficial de protecció, a causa precisament de la importància dels moviments migratoris que travessen aquestes aigües.
Per protegir la zona els experts han elaborat un pla d’actuació, que passa per una gestió dels espais naturals, a través d’un consell assessor en què estarien representats tots els sectors implicats. Carlos Bravo, portaveu d’OceaCare a Espanya, va detallar que una de les solucions passa per obligar les embarcacions a una navegació més lenta per aquestes aigües. Va recordar la fórmula que demostra que embarcacions més grans, a més velocitat, ocasionen més soroll. I les més sorolloses de totes són els petrolers i les embarcacions de transports.
Un estudi de l’any 2019 demostrava que reduint un 10% la velocitat de les embarcacions s’aconseguiria reduir el soroll en un 40%, alhora que també es reduiria el perill de col·lisió de les espècies amb els barcos.
Una de les preocupacions que han tingut aquestes organitzacions són les prospeccions marines que s’han realitzat al Mediterrani a la recerca de petroli, en què el nivell de soroll era molt elevat. Els responsables de les organitzacions es van mostrar satisfets per la prohibició definitiva, per part del Govern, d’aquests treballs de perforació.
Notícies relacionadesCarlos Bravo va recordar que el so és el canal que utilitzen moltes de les espècies per comunicar-se al fons del mar. Si el so es transmet amb un excés de soroll, pot provocar una confusió en aquestes espècies, que es perdrien en el seu camí migratori i molts moririen. «El soroll del barco pot alterar aquests sons naturals del fons del mar», va assenyalar Bravo, que va presentar ahir a Palma la seva proposta junt amb Ricardo Sagarmina, director d’Alnitak, i Oriol Esteban, de la fundació Marilles.
Els responsables d’aquestes tres associacions reclamen al Govern d’Espanya que sigui pioner davant la resta de països del seu entorn i adopti les mesures de prevenció necessàries per salvar aquestes espècies de cetacis, que fan el seu trànsit migratori a través de les aigües del Mediterrani. Aquest informe presentat per aquestes associacions científiques, titulat ‘Aigües silencioses per a balenes i dofins’, demostra l’elevat trànsit marítim que es produeix per aquest corredor del Mediterrani. Els experts coincideixen que les Balears han de jugar un paper clau per promoure aquestes mesures de protecció marina.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- L’últim bulo de les xarxes que s’ha fet viral: "La síndria deshidrata"
- LALIGA Els motius de fons que porten el Madrid a carregar contra el Vila-real-Barça de Miami
- Investigació oberta Mor una dona gran en l’incendi del seu domicili a Terrassa
- Cost de la vida La moderació de preus dels aliments frescos contribueix a contenir en el 2,7 % l’IPC del juliol
- L’arma de la nul·litat