Reforma legal

Eliminat el marge de 20 km/h per avançar a les carreteres convencionals

  • El Senat aprova la modificació de la llei de trànsit que endureix el carnet per punts i la remet al Congrés per a la seva ratificació definitiva

velocidad-carreteras

velocidad-carreteras

3
Es llegeix en minuts

El Senat ha aprovat aquest dimecres el projecte de llei que endureix el carnet per punts i incorpora altres mesures per afavorir la seguretat viària. El text legal suprimeix finalment la possibilitat d’a avançar 20 quilòmetres/hora per sobre del límit de velocitat a les carreteres secundàries, com volia la DGT i ha defensat el PSOE. L’esmena socialista s’ha aprovat amb 137 vots a favor, 112 en contra i cinc abstencions.

El conjunt del projecte de llei no ha comptat amb el suport del PP, Vox i Ciutadans, tres formacions que s’han abstingut. I ara el text serà remès de nou al Congrés perquè ratifiqui els canvis introduïts a la Cambra alta.

El Senat ha donat el vistiplau a l’esmena socialista que argumenta que «no té sentit mantenir aquesta excepció [amb referència als 20 km/h addicionals] que no existeix a cap país de l’entorn» i que el seu manteniment «convida als avançaments per la qual cosa va contra la seguretat viària». «La maniobra d’avançament és una de les més perilloses que ha de fer qualsevol conductor, a causa de la probabilitat d’ocurrència de col·lisions frontals», afegeix.

La controvèrsia

Aquesta mesura ha sigut una de les més discutides durant la tramitació de la reforma al Congrés. El Govern va proposar, de fet, l’eliminació d’aquest marge de 20 km/h en el projecte legal, però la Comissió d’Interior del Congrés va rebutjar aquesta proposta a l’aprovar una esmena presentada pel BNG, per un només vot de diferència (19 vots a favor i 18 en contra).

Durant el debat al Senat, el parlamentari socialista Raúl Díaz Marín ha defensat la supressió dels 20 km/hora per avançar per reduir el risc al mínim, que és «l’únic que persegueix». «¿Es fien de FESVIAL o de Forocoches?», ha preguntat a la dreta, a més d’assegurar que amb aquesta mesura es va pretendre en el seu moment garantir la fluïdesa del trànsit.

Els arguments en contra

No obstant, des del PP, Raúl Díaz Marín, ha criticat la supressió dels 20 km/hora per avançar. «Ha dit que està avalada per un grup d’experts, com siguin els mateixos experts que van assessorar Fernando Simón amb la Covid, la veritat que estem en bones mans», ha ironitzat. Díaz Marín també ha lamentat que s’ha volgut tramitar la norma «amb massa celeritat» i ha advertit que la futura norma no acontentarà ningú.

En la mateixa línia, des de Vox, la senadora Yolanda Melero, ha assenyalat que la supressió dels 20 quilòmetres hora extra «té un afany recaptatori desmesurat i desordenada voluntat de prohibir perquè restringeix llibertat sense millorar per a l’interès general». «És el valor superior que donem a la vida humana. No hi ha conducció segura i eficient sense velocitat adequada, l’avançament és essencial perquè els vehicles circulin a una velocitat adequada», ha dit.

Els canvis

El projecte legal, que modifica la llei de trànsit del 2015, té per objectiu l’agreujament de les sancions previstes per a aquells comportaments que generen més risc per a la conducció, com l’ús del telèfon mòbil al volant o el mal ús dels elements de seguretat i protecció del vehicle.

Notícies relacionades

Entre les novetats que inclou aquesta reforma normativa destaquen la penalització amb sis punts del carnet de conduir subjectant el mòbil amb la mà; amb quatre no utilitzar el cinturó de seguretat, sistemes de retenció infantil (cadiretes infantils), casc i altres elements de protecció; així com s’estableix l’obligatorietat del casc per als usuaris de vehicles de mobilitat personal, com els patinets.

La nova llei també substitueix la infracció greu consistent a «utilitzar» mecanismes de detecció de radars o cinemòmetres pel mer fet de «portar al vehicle» aquests dispositius. El nou tipus infractor manté la pèrdua de 3 punts que s’assignava a l’anterior infracció.