Mobilitat

L’odissea d’arribar i aparcar a l’hospital de Can Ruti de Badalona

  • A primeres hores del matí, l’entrada al recinte hospitalari es converteix en una marea de cotxes en doble fila i un trànsit desmesurat

  • Cada dia en passen unes 13.000 persones per l’hospital i les millores del transport públic, amb més freqüència d’autobusos, no aconsegueixen pal·liar el problema

L’odissea d’arribar i aparcar a l’hospital de Can Ruti de Badalona

ZOWY VOETEN

4
Es llegeix en minuts

Si hi ha un problema en l’àmbit de la mobilitat que preocupa especialment a la ciutat de Badalona: és l’aparcament de l’Hospital Germans Trias i Pujol, més conegut com a Can Ruti. Entre setmana, i en especial durant les primeres hores del matí, es converteix en una autèntica odissea per a qualsevol usuari tant aparcar com circular ja que es troben una marea de cotxes a doble fila i un trànsit desmesurat. Segons dades proporcionades per la Taula de Mobilitat de la ciutat, passen al voltant de 13.000 persones de manera diària i la majoria es concentra a la franja horària de vuit del matí a tres de la tarda. 

La mestra Manela Araújo, per exemple, puja cada dia al recinte a portar la seva filla, treballadora de l’Institut d’Investigació en Ciències de la Salut (IGTP). «Hi ha cues a partir de les 7.30 del matí per pujar amb cotxe. La solució no és millorar únicament el transport públic, és fomentar-ne l’ús entre els treballadors perquè són els que ocupen la majoria de les places de pàrquing. Les persones grans, dependents i malalts no poden pujar en transport públic. Les millores són necessàries, però s’han d’enfocar en els treballadors. Les famílies es veuen obligades a pujar de tres en tres: una que es queda a doble fila, el malalt i l’acompanyant», comenta. 

Albert Díaz ha tingut un familiar ingressat durant dos mesos a l’hospital. Les dificultats d’accés les ha notat des del primer dia. Creu, com la Manela, que caldria fomentar el transport públic per a treballadors. «Es necessita millorar l’accessibilitat directa per als treballadors. Les millores del transport públic estan molt bé, però es limita molt a la gent de Badalona i voltants. Els treballadors que entren a primera hora i viuen al Maresme o al Vallès no volen pagar zones extra de transport públic ni tardar una hora o més a arribar al seu lloc de treball podent estalviar temps amb el cotxe. Al final, això provoca que el pàrquing es col·lapsi de cotxes de treballadors. Els usuaris que tenim persones malaltes que no poden utilitzar el transport públic per venir a l’hospital ens trobem que no podem aparcar», afegeix.

El recinte compta actualment amb 1.800 places de pàrquing, 200 de reservades exclusivament per a treballadors quan el centre compta amb unes 4.000 persones empleades. El 2019 es va habilitar una zona d’aparcament per a vehicles d’alta ocupació (VAO) amb l’objectiu que les persones intentessin compartir cotxe per a així poder reduir el trànsit a l’hospital. Arran de la pandèmia, aquestes places VAO es van tancar i amb la construcció dels mòduls externs s’han perdut a l’aparcament de l’àrea de maternal al voltant de 200 places més.

Set línies de bus diürnes

L’accessibilitat en transport públic ha anat millorant al llarg dels anys i avui existeixen set línies d’autobús diürnes i una nocturna que connecten l’hospital amb Badalona, Barcelona, Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià de Besòs, Montcada i Reixac, Montgat i Tiana. Des de la limítrofa comarca del Maresme el cotxe continua sent la principal alternativa.

Tusgsal, l’empresa de transport que opera a la zona, assegura haver millorat els temps i freqüències de les seves línies d’autobús amb l’aprovació de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). «Per necessitats dels usuaris han millorat les línies diürnes amb freqüències actuals de 10-15 minuts aproximadament», diu Silvia Lara, del departament de comunicació de l’empresa.

Propostes de millora

Josep Amador, tècnic de mobilitat de l’Ajuntament de Badalona, confirma que són conscients del problema que existeix i aposten per una millora del transport públic. «El problema d’ampliar les places de pàrquing és que és una demanda induïda. Com més amplies, més necessites ampliar a mitjà termini i per la localització de l’hospital no és factible continuar construint. En aquest cas no només entra un tema de mobilitat, sinó també de preservació del medi ambient. Nosaltres apostem per una millora continuada del transport públic».

Notícies relacionades

En la Taula de Mobilitat, òrgan de participació ciutadana sobre la mobilitat a Badalona, tenen diverses propostes de millora. Aposten per una millor accessibilitat no només en transport públic, sinó també a peu o amb bicicleta. A més demanen millorar la connexió amb el Vallès a través de la línia B12 d’autobús i continuar reduint les freqüències. També proposen un metro lleuger, malgrat que per ara l’AMB no el veu viable per la seva magnitud, que pugi des de Badalona Pompeu Fabra (L-2).

Marc Jaumà, director de serveis generals de l’hospital de Can Ruti, comenta que són conscients de la problemàtica existent amb l’aparcament i l’accés. Així, han aplicat propostes com els autobusos llançadora per a treballadors que surten des de la Sagrera o l’entrada en funcionament d’una aplicació perquè els treballadors puguin compartir cotxe i d’aquesta manera reduir el volum de vehicles a l’aparcament. Aquestes mesures persegueixen millorar l’accés per als treballadors especialment durant el matí, la franja horària més afectada, i s’estudia la manera d’ampliar les línies d’aquests autobusos llançadora en altres rutes dels empleats. Tot amb la idea d’ajudar a resoldre una problemàtica que afecta Can Ruti des de fa més d’una dècada.