Cimera del clima COP26
El ‘lobby’ dels combustibles fòssils té més delegats a Glasgow que qualsevol país
Més de mig miler de delegats tenen vincles amb les petrolieres, el gas o el carbó, segons Global Witness
Els lobbistes de la indústria estan integrats a les delegacions nacionals o als grups d’observadors
Durant la cimera internacional del clima de Katowice (COP24), un executiu de la petroliera Royal Dutch Shell va revelar sense cap rubor que la seva companyia havia contribuït a redactar l’Acord del Clima de París. Concretament l’article 6, un dels més polèmics, que regula els mercats d’emissions i permet a les indústries contaminants comprar crèdits de reducció d’emissions a tercers per no haver de reduir-les directament. «Vam elaborar una proposta i molts elements d’aquesta proposta estan reflectits en l’acord de París», va dir llavors David Hone, assessor per al canvi climàtic de Shell, la novena companyia que més gasos amb efecte hivernacle genera del món.
Cinc anys després de l’entrada en vigor de l’acord parisenc, Hone torna a asseure’s entre els delegats d’una cimera del clima. En aquest cas, la COP26 de Glasgow (COP26), que acaba d’entrar en la segona setmana de negociacions. Forma part del centenar de delegats de l’Associació Internacional de Compravenda d’Emissions (IETA, de les seves sigles en anglès), una patronal de productors de combustibles fòssils que promou «solucions de mercat per al clima». Els seus representants no estan sols. D’acord amb una anàlisi de la plataforma Global Witness, un total de 503 lobbistes dels combustibles fòssils han sigut acceptats com a delegats en la cimera escocesa auspiciada per les Nacions Unides.
«Se’ls ha obert les portes per continuar retardant, distraient i desviant l’atenció de les accions que necessitem adoptar per fer front a la crisi climàtica», afirma Global Witness. Posat en perspectiva, el ‘lobby’ de la indústria té més delegats a Glasgow que qualsevol dels països participants. Més fins i tot que Brasil (479) i Turquia (376), les nacions amb més representants en la cimera. També superen la suma de delegats dels vuit països més afectats per l’emergència climàtica, un grup que inclou Moçambic, les Bahames o Haití, o a la delegació oficial de l’ONU que representa els pobles indígenes.
Vincles amb més d’un centenar de companyies
Molts d’aquests lobbistes no oculten la seva afiliació. Representen més d’un centenar de petrolieres, companyies gasístiques o del carbó, segons l’informe. I bé estan integrats a les delegacions nacionals o a algun dels grups empresarials que participen en l’esdeveniment com a observadors. En la representació russa, per exemple, un de cada vuit dels seus més de 300 delegats té vincles amb la indústria, segons Global Witness. En total són 27 països els que inclouen lobbistes dels hidrocarburs.
D’acord amb la Convenció Marc sobre el Canvi Climàtic de l’ONU, només els delegats estatals poden negociar la redacció dels acords climàtics, mentre que la resta de participants, des de les oenagés a les patronals, exerceixen d’observadors. Però com va reconèixer David Hone fa tres anys, el joc dels passadissos pot donar per a molt. «Vaig estar xerrant amb algunes delegacions», va dir llavors, «la posició europea no és gaire diferent a la de Shell».
Aquest cavall de Troia amenaça també ara d’aigualir els resultats de la cimera per l’absència d’escrutini en els conflictes d’interès que arrosseguen centenars dels seus delegats. «Els lobbistes dels combustibles fòssils no haurien de tenir un seient en les negociacions sobre el clima», afirma Global Witness. «De la mateixa manera que es va excloure els lobbistes del tabac de les converses sobre salut pública, hem de treure aquests contaminants de les polítiques climàtiques».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Professor i pedagog Mor als 87 anys Joaquim Arenas, un dels pares de la immersió lingüística
- Escàndol internacional Trump, Clinton i la trama Epstein d’abús sexual: les claus
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- DIUMENGE, 16.15 H. El Barça acomiada sense Pedri l’any més feliç de Flick
- Eleccions municipals del 2027 Pisarello o Bob Pop: els Comuns obren la competició per elegir el seu alcaldable a Barcelona
