Volcà de La Palma
Continuen les efusions de lava, que transcorren com un autèntic tsunami
L’Institut Vulcanològic de les Canàries (Involcan) qualifica d’«impressionant» la velocitat del magma que expulsa el Cumbre Vieja
Els serveis d’emergència continuen pendents de les últimes efusions del volcà de la Cumbre Vieja, a l’illa de La Palma, que els geòlegs descriuen en alguns moments com un autèntic tsunami de lava.
Així descriu l’Institut Vulcanològic de les Canàries (Involcan) en el seu compte de Twitter un dels desbordaments del canal làvic ocorregut ahir a la tarda i que qualifiquen d’«impressionant» per la velocitat del magma que brollava del volcà en aquell moment.
L’últim informe de situació del Departament de Seguretat Nacional (DSN), datat a les 06.00 GMT, assenyala que l’erupció continua comportant-se com un mecanisme estrombolià: amb fases d’explosivitat i efusives.
Recorda que hi ha dues grans colades. La primigènia, amb poca aportació de lava en aquests moments, té tres braços: dos al sud de la muntanya de Todoque (un és el que ha format el delta làvic o ‘fajana’ al caure a les aigües de l’oceà) i un tercer situat per sobre de la muntanya.
La segona, que és la que preocupa més en aquests moments les autoritats i els investigadors, és al nord de la colada primigènia i es mou en direcció nord-oest amb dos apèndixs: un, que presenta alta intensitat i un ampli recorregut, i un altre que és el que va travessar ahir en diagonal el polígon industrial del barri de La Laguna.
L’evolució d’aquest últim va obligar a desallotjar 300 persones en les últimes hores, així que el nombre total d’evacuats des de l’inici de l’erupció s’eleva a 6.800, d’acord amb l’IGNM que cita en el seu informe dades del Govern de les Canàries, l’Institut Geogràfic Nacional i el Cabildo de La Palma.
Respecte a la sismicitat, assenyala que, tot i que s’ha detectat un increment (24 terratrèmols durant aquesta matinada), «no s’està registrant sismicitat superficial significativa».
La qualitat de l’aire és «raonablement bona» i fins ara es manté l’obertura i operativitat de l’aeroport de La Palma.
El vaixell cisterna Tomasso S, cedit pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i amb una capacitat de 7.500 metres cúbics, ha atracat aquest dijous al port de Tazacorte, a l’illa de La Palma.
El propòsit és que el vaixell cisterna, juntament amb dues dessaladores portàtils que s’estan instal·lant a Puerto Naos, aportin aigua de reg per a les zones de cultiu, majoritàriament plataners, que es van quedar sense subministrament al trencar la lava del volcà de La Palma la conducció que les proveïa.
Notícies relacionadesLa idea és garantir el manteniment i supervivència de les plantacions, més enllà de la producció actual, que s’estan veient afectades, a més, per la cendra del volcà.
D’altra banda, la Conselleria d’Educació, Universitats, Cultura i Esports del Govern de les Canàries ha anunciat que el dilluns 18 d’octubre es reprendran les classes als centres educatius dels municipis de Los Llanos de Aridane, El Paso i Tazacorte, mesura que afecta 4.606 alumnes i 583 docents.
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Pla del Govern Catalunya renovarà 20 barris degradats amb una inversió total de 412 milions
- Previsió meteorològica Catalunya reactiva els seus plans davant inundacions davant les intenses pluges previstes per a aquest divendres i dissabte
- Nostàlgia mil·lennista La revista ‘SuperPop’ torna als quioscos amb una edició especial de Rosalía
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Proposta familiar Un Nadal de joguina
