S’acaba l’estiu i arriba la medusa ou ferrat
Amb un cicle de vida molt marcat per la temperatura de l’aigua, pot veure’s amb freqüència a les costes mediterrànies oferint protecció a molts peixos
És fàcil veure-la ascendint a la columna d’aigua, buscant la llum del sol perquè les algues unicel·lulars que s’allotgen a la seva umbrella puguin fer la fotosíntesi. La medusa ‘Cotylorhiza tuberculata’, pròpia del Mediterrani i freqüent a les illes al finalitzar l’estiu, deu, de fet, el color ataronjat més intens de la seva caperutxa a aquestes algues zooxantel·les que viuen als seus teixits i que li proporcionen, al seu torn, nutrients. I són els seus tons ataronjats, units a la seva forma compacta i arrodonida, els que han consolidat el més comú dels noms que rep aquesta medusa de tardor, ja que és coneguda com a ‘ou ferrat’ en diversos idiomes.
‘Aguacuajada’ és un altre dels seus noms populars en castellà i la denominació d’‘ou ferrat’ s’alterna amb el nom de sorellera, que fa referència al segon exemple de cooperació que caracteritza aquest cnidari; si és fàcil veure-la ascendint a la recerca de la llum del sol, també ho és veure sota els seus tentacles petits grups d’alevins de peixos. Aquests juvenils troben protecció sota el paraigua de la medusa.
D’altra banda, el fet que sigui precisament a finals d’estiu quan aquesta medusa sigui més freqüent al litoral s’explica per un cicle de vida anual molt unit a la temperatura. L’animal passa per una fase de pòlip (forma en què l’organisme està fix al substrat) i –segons explica Laura Prieto, investigadora de l’Institut de Ciències Marines d’Andalusia (Icman-CSIC)– «el moment de la transformació a la fase en què habita a la columna d’aigua el marca la temperatura de l’aigua, que ha de pujar per sobre dels 18,5 graus centígrads. Per això, si la temperatura és més càlida a la primavera, veiem les meduses adultes abans».
Canvis de temperatura
Laura Prieto és una de les investigadores que, l’any 2010, van fer, precisament, un estudi sobre els efectes dels canvis de temperatura en les fases del cnidari ‘Cotylorhiza tuberculata’. Juntament amb els científics Diana Astorga, Gabriel Navarro i Javier Ruiz. I a l’article que es va publicar sobre aquesta investigació pot llegir-se, a tall de conclusió, que «hiverns més suaus i estius més càlids portaran al fet que les floracions d’aquesta medusa siguin cada vegada més recurrents al mar Mediterrani».
És a dir, aplicant els resultats al marc d’escenaris climàtics futurs, els investigadors preveuen un possible augment de la presència d’aquestes meduses per l’escalfament global. De fet, l’estudi estava pensat per explicar els brots d’‘ous ferrats’ que ja s’han registrat al Mar Menor.
«Les etapes primerenques de la vida de la ‘Cotylorhiza tuberculata’ no són sensibles a les variacions de salinitat o la disponibilitat de llum o nutrients. No obstant, la temperatura controla críticament la supervivència dels pòlips i l’estrobilació. Les baixes temperatures impliquen una reducció de la supervivència dels pòlips durant l’hivern. L’escalfament brusc de l’aigua durant la primavera desencadena l’estrobilació i, per tant, l’inici de la fase medusa del cicle de vida». Així es resumeix a l’article. El terme ‘estrobilació’ fa referència a la forma de reproducció de la medusa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Meteorologia adversa Catalunya s’endinsa en el Nadal més turbulent des de l’any 2008
- Equipament De sala infantil a laboratori
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- Festes Viu un Nadal de somni per a tota la família als Pirineus catalans amb activitats gratuïtes, tallers i concerts: només al desembre
- Mamarazzis Ana Obregón i la sobreexposició de la seva filla-neta
- Borrasca atlàntica per Sant Esteve El temporal ja deixa registres de 90 litres, onades de fins a nou metres i alertes per crescuda dels rius
- Videopòdcast Marc Marginedas, en el pòdcast del suplement ‘ABRIL’: «Els russos es doten d’identitats falses a l’Argentina i venen després a actuar a Europa com a agents»
- Estrena al gener Netflix llança el tràiler de la quarta temporada de ‘Los Bridgerton’, amb picades d’ullet a la Ventafocs
