Falta d’educació sexual

‘Por no, porno’: campanya contra el consum de vídeos sexuals en menors

  • Gairebé set de cada deu adolescents espanyols de 13 a 17 anys consumeix pornografia de forma freqüent

  • La gran majoria de les escenes contenen agressions a la dona i transmeten la idea que els agrada

‘Por no, porno’: campanya contra el consum de vídeos sexuals en menors
3
Es llegeix en minuts
Europa Press

La Fundació d’Ajuda contra la Drogoaddicció (FAD) ha tret una campanya per prevenir el consum de pornografia entre els menors. Així, amb l’eslògan ‘Por no, porno. Educa els teus fills abans que el porno ho faci per tu’, la campanya mira d’alertar sobre les conseqüències que un accés prematur a la pornografia pot tenir en els menors, ja que gairebé set de cada deu adolescents espanyols de 13 a 17 anys consumi pornografia de forma freqüent.

Ho fan fonamentalment en la intimitat, des del mòbil, i consumeixen continguts gratuïts en què el 88% de les escenes són escenes agressives o violentes. El 94% d’aquesta violència està dirigida cap a la dona i el 95% d’aquestes dona a entendre que a elles els agrada ser tractades així.

A partir dels 8 anys

Segons la FAD, els menors accedeixen per primera vegada a aquest tipus de continguts entre els 8 i els 12 anys, el 30% reconeix que és la seva única font d’informació sobre sexualitat i més de la meitat que la pornografia ‘online’ els dona idees per a les seves pròpies experiències sexuals.

D’altra banda, només un terç dels pares supervisa de forma habitual l’activitat dels seus fills quan juguen ‘online’, utilitzen xarxes socials o naveguen per internet. Només l’11% pren mesures al respecte i nou de cada deu pares i mares ignoren que els seus fills i filles consumeixen pornografia ‘online’.

Per a la directora general de FAD, Beatriz Martín Padura, «el perill no és tant que mirin pornografia sinó que la seva sexualitat, que s’està formant en aquestes edats, assumeixi com normals comportaments agressius, violents, de risc o degradants per a la dona». «Si no comencem a incorporar de forma més decidida l’educació afectivosexual en la família o en el currículum escolar els estem deixant a mercè de Pornhub», ha dit Martín Padura.

Eliminar el tabú

Segons la Fad, la tecnologia ha fet que la pornografia sigui més accessible, anònima i interactiva i s’ha convertit en una peça més de l’aprenentatge de la sexualitat adolescent, que afecta la seva manera de relacionar-se i que pot derivar en conductes de risc o nocives.

«Com a pares i mares no podem mirar cap a cap altre costat per molt incòmode o difícil de tractar que ens sembli aquest tema. Amb aquesta campanya volem visibilitzar el tema, que deixi de ser tabú, i que les famílies en siguin conscients. A la web de Fad (www.fad.es) hi ha continguts formatius perquè aprenguin a abordar aquest tema des de les famílies i com acompanyar-los en la seva vida digital de forma segura», ha afirmat la directora general de l’entitat.

Necessitat d’una educació sexual millor

Notícies relacionades

La campanya utilitza un recurs audiovisual que, per a tots aquells que avui tenen fills adolescents, és molt reconeixible i que evoca les emissions codificades de pel·lícules pornogràfiques a l’antic Canal Plus dels 90. El recurs per si mateix emmarca una sèrie de reflexions i afirmacions que descriuen les conseqüències, per als fills adolescents, de la falta de diàleg i una educació sexual millor. El ‘call to action’ convida els pares a consultar la web de FAD, on podran trobar informació d’ajuda sobre com enfrontar-se a aquesta difícil tasca.

La campanya, que consta de tres vídeos de 45 segons i formats digitals –bàners, ‘social ads’–, serà difosa a les principals xarxes socials i mitjans de comunicació que donen recolzament a la iniciativa. La campanya serà activa fins al gener del 2022.