Erupció a l’‘isla bonita’

Turisme vigila la cobertura del volcà palmer per evitar notícies errònies

  • El seguiment va permetre aclarir a una televisió que unes imatges que va divulgar eren d’Islàndia

Turisme vigila la cobertura del volcà palmer per evitar notícies errònies

AFP / DESIREÉ MARTÍN

2
Es llegeix en minuts

La Conselleria de Turisme del Govern de les Canàries ha posat en marxa un pla de seguiment de l’impacte que pot tenir l’erupció del volcà de Cabeza de Vaca, a La Palma, als mercats emissors de turistes cap a aquesta illa i fins i tot a la resta de l’arxipèlag per evitar, entre altres coses, que es difonguin informacions errònies que puguin perjudicar l’‘isla bonita’. El departament governamental engega el dispositiu de vigilància a través de Promotur Turisme de les Illes Canàries.

El monitoratge constant de les converses en xarxes socials i l’escolta activa de les notícies publicades en la premsa nacional i internacional està permetent detectar possibles desviacions en la informació i actuar de manera immediata des del moment en què s’observen notícies no contrastades i fins i tot falses, assegura la Conselleria de Turisme en un comunicat.

«Fa setmanes que monitorem l’evolució de la situació vulcanològica de La Palma i que comuniquem diàriament què està passant amb aquest fenomen, que no deixa de ser una fita en la història de l’arxipèlag», va explicar la consellera de Turisme, Yaiza Castilla, que va remarcar «la professionalitat» amb què s’ha gestionat aquest fenomen natural. «Estem tenint un important impacte internacionalment per la manera correcta, coordinada i segura en què s’està gestionant un fet d’aquesta magnitud, per a la qual cosa s’ha comptat amb un gran equip de científics, equips i forces de seguretat, administracions i, sens dubte, amb la implicació d’una població responsable, que ha constituït tot un exemple de resiliència davant la força inabastable de la natura».

Destinació segura

Gràcies a aquesta gestió, Castilla posa èmfasi en «la imatge de destinació segura que es torna a transmetre de les illes Canàries, com ja va passar a l’hora d’afrontar la pandèmia del coronavirus». «Creiem que aquest fenomen posarà de nou en relleu l’essència volcànica de les nostres illes davant els ulls dels nostres turistes, però ara és el moment d’estar pendents de les nostres veïnes i veïns palmers, de minimitzar els danys que puguin patir i d’acompanyar-los en aquests moments», assegura la consellera.

Notícies relacionades

L’escolta activa portada a terme per Promotur Turisme de les Illes Canàries inclou un seguiment exhaustiu de mitjans nacionals i internacionals, que ha permès detectar informacions poc fiables o errònies com, per exemple, la difusió en una cadena televisiva d’àmbit nacional d’imatges d’una erupció d’un volcà a Islàndia, que no tenia res a veure amb el que passava en aquells moments a La Palma. L’equip de Promotur va avisar aquesta cadena, cosa que va permetre que aquesta alertés de l’error a l’audiència de manera immediata.

Pel que fa als mitjans internacionals, també s’ha activat l’escolta activa de les principals capçaleres europees dels països emissors de turistes per conèixer quin és el sentiment general i, sobretot, per estar alerta davant un possible tractament de la informació que fos extremadament alarmista o equivocat. «El nostre equip es troba col·laborant estretament amb la Conselleria de Presidència per enviar comunicats en anglès i alemany, que després s’adapten a altres idiomes com el francès, italià i suec, a totes les agències de notícies estrangeres a fi que tinguin dades certes en temps real. Amb això, evitem que busquin la informació en qualsevol altre lloc amb menys garantia i, a més, els hi proporcionem directament traduïda en els seus idiomes», explica el director gerent de Promotur Turisme de les Illes Canàries, José Juan Lorenzo.