Onada de calor
«El còctel incendiari actual és pitjor fins i tot que el de fa 18 anys»
El secretari d’Agenda Rural de la Generalitat, Oriol Anson, llança un avís a la població de cara als pròxims dies d’onada de calor: Catalunya no es pot permetre cap imprudència.
«A la gent que està de vacances només els podem recordar que, si volen continuar disfrutant dels boscos, millor que ara es quedin a casa».

Oriol Anson Fradera (Mataró, 1963) porta unes quantes dècades recorrent el territori. Primer com a jove enginyer tècnic agrícola, més tard des del sindicat Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC) i, des del 2007, com a responsable en diferents àrees de la Conselleria d’Agricultura. Des de fa uns mesos és secretari general d’Agenda Rural a la Conselleria d’Acció Climàtica, on afronta, reconeix, una setmana molt complicada. «Estem davant una situació molt preocupant que afecta la immensa majoria del territori català. Només es pot demanar molta prudència a la gent i que els ciutadans s’abstinguin els pròxims dies d’anar al bosc o al camp tret que sigui absolutament imprescindible», avisa.
¿Tan greu és la situació?
Estem, per dir-ho d’alguna manera, davant una combinació d’elements que constitueixen un còctel incendiari. Fa mesos i mesos que patim una sequera persistent i tenim una previsió d’onada de calor de llarga durada. El Servei Meteorològic de Catalunya, el Meteocat, apunta a sis o set dies seguits de molt altes temperatures. La vegetació, les plantes i arbratge, passaran, per tant, unes jornades de molt estrès hídric, amb efecte acumulatiu. Estem veritablement preocupats...
Va dir dimarts la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, que no es veia una situació així a Catalunya des de l’any 2003.
Jo m’atreviria a dir que aquest còctel incendiari de què li parlava és fins i tot pitjor que el de fa 18 anys, precisament per la llarga durada del període de calor que tindrem ara. Ens preocupa a més que es pugui produir una situació de simultaneïtat d’incendis forestals en diferents punts de Catalunya. Si això arribés a passar, la situació seria terrible, comparable al que ha passat aquestes últimes setmanes a Grècia i a Turquia.
¿Tan intensa és l’actual sequera? ¿Pitjor que la del 2008, per exemple?
Aquesta vegada és diferent. No podem dir que Catalunya estigui en situació d’alerta per sequera perquè les reserves que hi ha als embassaments són encara bones, no. Però fa ja molts mesos, massa, que no tenim les precipitacions necessàries. Ploure, va plovent, però la intensitat d’aquestes pluges és tal que fa que l’aigua corri per la superfície del terra sense penetrar-hi, sense amarar-lo i sense generar la capa d’humitat necessària al subsol.
Els experts han avisat en diverses ocasions sobre el problema de fons: la situació d’abandonament dels boscos. Sí, i la despoblació rural, que és el veritable assumpte a solucionar. Si s’abandona l’activitat agrària, la massa forestal creix i ho fa de manera desordenada. Estem treballant en una nova agenda rural en la qual, a través de processos de participació ciutadana, mirem de detectar quines inquietuds tenen les persones que viuen en el medi rural i què els fa falta per assentar la població. De vegades és una cosa tan senzilla com disposar d’un caixer automàtic al poble.
Suposo que el fet que bona part de la població estigui ara de vacances tampoc ajuda en aquests moments, per l’alta mobilitat que hi ha aquests dies.
Precisament per això s’han tancat els parcs naturals de les àrees on el risc d’incendis és més elevat. Per mirar de dissuadir els ciutadans i que no surtin aquests dies al bosc. Cal extremar molt, molt la prudència. Evitar les sortides al medi natural, tret de per a les tasques estrictament necessàries i imprescindibles. A la gent que està de vacances només els podem recordar que, si volen continuar disfrutant d’aquests boscos, millor que aquests dies es quedin a casa, que actuïn amb responsabilitat. La millor manera de protegir el patrimoni natural en aquest moment és deixant-lo tranquil.
Notícies relacionadesO que vagin a la platja, com va dir també la consellera Jordà.
¡Exactament! Aquests dies que ens venen per davant són dies per disfrutar de les platges.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Guerra a Ucraïna Trump es limita a amenaçar Rússia amb aranzels mentre rearma Ucraïna
- Comissió Bilateral Estat-Generalitat ERC veu insuficient el nou finançament: "La música sona bé, però les concrecions són mínimes"
- Finançament autonòmic Andalusia esclata contra l’acord de finançament amb Catalunya i el Govern li ofereix acollir-se al mateix model
- Successos La investigació de l’incendi de Paüls apunta a l’acció humana com a causa: negligència o provocat
- Estudi científic ¿Per què algunes persones necessiten posposar més vegades el despertador? La ciència té una resposta (i afecta més les dones)