Sense èxit

La dona morta el dia que s’anava a vacunar va intentar immunitzar-se quatre vegades abans

Els pròxims a Carlita Mendoza creuen que l’atenció al centre de salut no va ser correcta: «No podem deixar de pensar en aquest malson»

La dona morta el dia que s’anava a vacunar va intentar immunitzar-se quatre vegades abans

LNE

3
Es llegeix en minuts

Carlita Mendoza, de 63 anys, era «l’alegria de tots, sempre riallera». Però els que l’estimaven van veure impotents com en a penes unes hores la vida se li escapava. La mort dimarts passat a Llanes d’aquesta dona, que la Conselleria de Salut inclou entre les víctimes de la Covid, no només ha desencadenat consternació i dolor entre els seus pròxims, sinó també nombroses preguntes, per la qual cosa estan disposats a demandar Salut per negligència mèdica. «Creiem que no ha mort de Covid, sinó que seguiria viva si s’hagués actuat d’una altra manera», assegura Yari Díaz, la seva millor amiga. També es pregunten, a més, com amb 63 anys Carlita Mendoza no havia sigut convocada per a la vacunació. «Va anar quatre vegades al centre de salut perquè ella volia vacunar-se, però sempre li deien que esperés que li truquessin». Al final, va ser citada per rebre la primera dosi de la vacuna el mateix dia en què va morir.

Ni la vacuna va arribar a temps, ni l’atenció sanitària va ser l’adequada, afirmen els pròxims a la morta. Yari Díaz i els que estimaven Carlita Mendoza repassen al seu cap una vegada i una altra el succeït dimarts passat, les hores en les quals la seva amiga, natural de Santo Domingo però que residia des de fa gairebé tres dècades a Astúries, va anar perdent la vida en una seqüència a la qual només van poder assistir amb desesperació. «Encara no podem deixar de pensar en aquest malson», diu Yari Díaz.

¿Va ser la Covid la causa real de la mort de la Carlita o va ser una altra la raó i podia haver-se evitat? Aquesta és la pregunta que turmenta Yari Díaz i altres integrants de la comunitat dominicana de Llanes, on la morta residia i treballava, en un restaurant del carrer de Manuel Romano. Els resultats de l’autòpsia ja han sigut remesos al jutjat, que té previst obrir diligències per aclarir la mort.

Els que van ser testimonis de l’agonia de Carlita Mendoza expliquen que dilluns passat va començar a trobar-se malament, amb símptomes que semblaven «una mala grip», però dimarts la situació va anar a pitjor. La Carlita continuava treballant al restaurant però amb prou feines podia respirar. Els seus companys li van demanar que descansés i que anés al centre de salut i fins i tot la van acompanyar fins allà.

«Allà li van dir que tenia ansietat i que li farien una prova de Covid. Li van donar una pastilla i la van enviar de tornada a casa en cadira de rodes», explica Yari Díaz. Els amics de Carlita Mendoza no entenen que els metges, davant els problemes respiratoris que presentava, l’enviessin de tornada al seu domicili en comptes de tenir-la al centre de salut amb oxigen. Una vegada a casa, va començar l’agonia de la Carlita. «Va anar posant-se pitjor; no podia parlar», diu Yari Díaz. «Sentia que es moria», assegura l’amo del restaurant. «L’últim que vaig escoltar de la seva boca va ser el ‘sí’ quan li vaig oferir aigua», explica Yari Díaz. Davant tal empitjorament, van decidir trucar al centre de salut, i fins i tot es van plantejar portar-la amb cotxe a l’hospital d’Arriondas, però el facultatiu va acabar arribant i els va dir que no era necessari. «La va atendre sense mascareta, cosa que no entenc, ja que era sospitosa de Covid», assegura l’amiga de la víctima.

Notícies relacionades

El metge va optar per sol·licitar una ambulància uvi-mòbil. «Va tardar, perquè ens deien que en aquell moment no n’hi havia cap de disponible», diu Yari Díaz. Quan el vehicle medicalitzat va arribar, van posar-hi Carlita Mendoza i els seus pròxims només van veure les evidències exteriors que miraven de reanimar-la. «Preguntàvem i no ens deien res, fins que ens van comunicar que havia mort».

El cadàver va ser traslladat a l’hospital d’Arriondas, però la Policia Judicial ha dit a la família que el cos va haver de quedar a Llanes per fer allà l’aixecament del cadàver. Carlita Mendoza té fills a Santo Domingo, però a Llanes només comptava amb amics. «Volem tenir accés a l’autòpsia i els informes, però ens els deneguen perquè no som la seva família. Només volem una explicació de com va poder passar això, de com la Carlita se’ns en va poder anar així i es podia haver evitat», lamenta Yari Díaz.

Temes:

Coronavirus