ENTREVISTA

«S’ha de perdre la por de les noves tecnologies»

«Els joves estan més familiaritzats amb el món digital, però això no garanteix que en facin un bon ús», afirma el dinamitzador de l’oficina pedagògica d’Incorpora, el programa d’inserció sociolaboral de la Fundació La Caixa

«S’ha de perdre la por de les noves tecnologies»
3
Es llegeix en minuts

La pandèmia està provocant profunds canvis laborals i socials i, en aquest escenari, les noves tecnologies s’han tornat imprescindibles. Fundació La Caixa i Fundació Accenture han unit esforços per proporcionar formació digital a 10.000 persones en risc d’exclusió de tot Espanya. Jordi Olivan, tècnic d’Intermedia i dinamitzador de l’oficina pedagògica d’Incorpora, el programa d’inserció sociolaboral de la Fundació La Caixa, ha format els professionals que impartiran aquests tallers.

-¿Tenir competències digitals avui ja no és una opció, sinó una necessitat? 

-Exactament, però no només a l’hora de buscar una feina, que és en el que treballa Incorpora, sinó que afecta la vida de la persona. Davant una pàgina d’ofertes d’ocupació, les noves tecnologies són fonamentals, però també hi ha qui no sap treure un certificat de prestacions del SEPE, fitxar en el SOC o demanar una cita prèvia a la Seguretat Social. Si no se saben utilitzar aquestes eines es passa a formar part de l’exèrcit de persones que estan excloses d’aquest món en el qual la digitalització està a l’ordre del dia. 

-I això agreuja el risc d’exclusió laboral i social.

-Van de bracet. Al terreny laboral, moltes empreses ja fan les entrevistes de selecció de personal per Zoom o Teams; si un no sap utilitzar aquestes eines ja està fora del procés. Amb la pandèmia s’ha perdut presencialitat, així que si no es dominen aquestes eines n’ets fora i estàs aïllat, exclòs socialment.

-Quan parlem d’exclusió sempre pensem en els col·lectius més vulnerables, però quan parlem d’exclusió en matèria digital ¿la cosa canvia?

-Totalment. No afecta només persones en risc d’exclusió o amb baixa qualificació professional, sinó que afecta tots els que per diferents motius, ja sigui edat o itinerari professional, no estan digitalitzats. A Incorpora treballem molt com un es posiciona davant la digitalització, si es fa des d’una actitud de por i de resistència o des d’una mirada positiva i amb ganes d’aprendre. 

-¿Com es venç la resistència?

-Transmetent que és una oportunitat. No tenim una vareta màgica, però treballem perquè la persona vegi que els beneficis d’aquesta competència digital superen el temps invertit en l’aprenentatge i l’adaptació a la nova eina. Si ho aconseguim, és factible que la persona accepti sortir de la seva zona de confort. 

-¿Ser jove és sinònim de competència digital?

-Els joves estan més familiaritzats amb el món digital, però això no garanteix que en facin un bon ús. Per això, en les sessions, tenim continguts que van dirigits a persones que, potser per edat, tenen competències digitals, però pot ser que utilitzin les eines de manera una mica irresponsable. Treballem l’empremta digital, ser conscients que la informació que posem a internet queda allà per sempre i pot anar en contra nostre, per exemple, en un procés de selecció de personal. Fer un bon ús d’una eina també és competència digital. Per això els joves no estan exempts de fer aquests tallers; segur que en treuen profit.

Notícies relacionades

-¿En què consistirà la formació?

-Els continguts estan molt dirigits a treballar aquesta disposició cap al món digital, que coneguin la importància de la digitalització, que perdin la por d’internet i de la tecnologia i que es familiaritzin amb eines, com la videotrucada i la missatgeria instantània, i aprenguin a escriure un correu electrònic a una empresa per entrar en un procés de selecció. Però el taller sobretot el que pretén és conscienciar, ajudar les persones a perdre la por. No es necessiten grans dots o una formació prèvia alta per aprendre’n. Fa més l’actitud que l’aptitud.

Un futur d’oportunitats

Temes:

Internet