Medi ambient

Les emissions de CO2 van caure un 5,8% el 2020, però ja pujaven al desembre

La rebaixa a causa de l’aturada de l’activitat per la Covid va ser de gairebé 2.000 milions de tones, cosa que equival a totes les emissions generades en un any per la Unió Europea

3
Es llegeix en minuts

Les emissions globals de diòxid de carboni (CO2), principal gas amb efecte d’hivernacle, es van reduir l’any passat un 5,8% en el que va ser el descens més elevat des de la Segona Guerra Mundial, però amb la recuperació a certs països, al desembre ja eren un 2% superiors a les de dotze mesos abans.

L’Agència Internacional de l’Energia (AIE), que publica aquest dimarts una anàlisi d’aquestes xifres, fa notar que aquesta caiguda va ser molt diferent per regions en funció de l’aturada en l’activitat que van patir per la crisi de la Covid, i que l’evolució al llarg dels mesos va ser també molt desigual.

En termes absoluts, la rebaixa va ser de gairebé 2.000 milions de tones, cosa que equival a totes les emissions generades en un any per la Unió Europea.

Els Estats Units van contribuir a aquesta disminució amb gairebé 500 milions de tones a causa d’una baixa del 10%, un percentatge equivalent al de la Unió Europea, que va emetre uns 250 milions de tones menys, ja que la seva economia és per si mateix molt menys contaminant.

A la UE el recurs al carbó per produir electricitat es va reduir en més del 20%, mentre que la quota de les renovables va augmentar en quatre punts percentuals, fins al 39%.

Tant els Estats Units i més encara la Unió Europea es mantenien el desembre en uns volums d’emissions netament per sota dels que tenien dotze mesos abans.

A l’Índia, la caiguda anual va ser del 7% en el conjunt del 2020, però va arribar a ser la més pronunciada de les grans economies l’abril (-40 %) i es va recuperar a partir del setembre.

La Xina, que és el principal país contaminant, es va desmarcar de la resta amb un increment final de les emissions el 2020 del 0,8% (75 milions de tones addicionals).

A més, una altra de les peculiaritats del gegant xinès és que rere el sot experimentat en el primer trimestre, a partir d’abril ja generava més CO2 que un any abans. Al desembre aquest ascens arribava al 7%.

El director executiu de l’AIE, Fatih Birol, considera que el repunt constatat de les emissions a escala global a finals de l’any passat és una advertència que «no s’està fent prou per accelerar la transició a una energia neta».

I això –afegeix Birol– posa en perill «l’oportunitat històrica mundial» de fer de 2019 el pic definitiu.

La retallada en la generació de CO2 el 2020 va ser més gran que l’experimentat en el consum d’energia (-4%), cosa que s’explica per la davallada dels combustibles fòssils, i molt particularment del petroli (-8,6%) molt més que el carbó (-4%), que va ser compensat en part per l’eclosió de la quota de les energies renovables.

El CO2 provocat per la combustió de petroli va disminuir en més de 1.100 milions de tones, i d’aquesta quantitat un 50% es va deure al retrocés de l’activitat en el transport per carretera i en un 35% en l’aviació.

Notícies relacionades

L’aviació com a sector va patir en termes relatius l’impacte més profund. A l’abril els avions operaven a un nivell un 70% inferior al d’un any enrere i en el conjunt de l’exercici les seves emissions van caure en un 45%, a 265 milions de tones, un nivell que no es veia des de 1999.

En la generació d’electricitat es va produir l’any passat un 3,3% menys de CO2(equivalent a 450 milions de tones) i el més significatiu va ser l’increment de la quota de les renovables (un 29% del total, davant el 27% el 2019) en detriment de les centrals que cremen combustibles fòssils.